shopify site analytics

Philips, Trots van de AEX?

Home Forums Forex artikelen Forex Philips, Trots van de AEX?

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Admin – M – 7 jaren, 10 maanden geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #83835

    [VPag] Capitalism.jpg
    Een grootmacht op niet alleen de Euronext in Amsterdam onderdeel van de AEX, maar ook genoteerd op de New York Stock Exchange. Een van de industriële pijlers uit het zuiden van ons land, kenmerkend voor de innovatieve handelsgeest der Hollanders aan het einde van de 19e en het begin van de 20-ste eeuw. [/VPag]

    Beginjaren
    In 1891 richtte Gerard Philips samen met zijn vader – Frederik Philips – de firma Philips & Co op. Het bedrijf werd in Eindhoven gevestigd. De eerste producten waren Koolstof gloeilampen, de eerste Gloeilampenfabriek dat stamt uit die tijd doet nu dienst als Philips museum.

    Anton Philips
    Met de komst van Gerards broer Anton Philips, in 1895, werd de leiding van het bedrijf aangevuld met een zakenman. De fabrieksleiding ontbeerde een zakenman die in staat was om de onderneming te laten groeien.In 1912 werd de NV Philips Metaalgloeilampenfabriek te Eindhoven opgericht. De eerste directeuren waren Gerard Philips en Anton Philips.

    Philips had de wind mee en kon o.a. door het opkopen van andere gloeilampen fabrieken hard groeien. Ook toeleveranciers werden in rap tempo door het Philips monster verzwolgen. Door deze strategie werden ze bijna volledig “self supporting “ of konden ze door gebruik te maken van hun positie als marktleider de inkoopprijs bij de overgebleven toeleveranciers enorm drukken.

    Werknemers
    In en rond Eindhoven was de invloed van Philips in alle lagen van de bevolking aanwezig. Complete Philips wijken herrezen waarbij er wel verschil werd gemaakt in positie binnen het bedrijf. Zo waren er villawijken voor de top van Philips en flats voor het uitvoerende personeel met een wat mindere status en opleiding.

    In het begin van de vorige eeuw werkte er bij Philips 2000 mensen in Nederland. Later werd er ook werk uitbesteed naar de lagere lonenlanden en groeide dus het aandeel “buitenlandse werknemers” exponentieel. Het hoofdkantoor ging zelfs naar Amsterdam om internationaal meer aanzien te vergaren. De afdelingen research en ontwikkeling bleven wel in het Eindhovense resideren, eerst in een eigen gebouw en later op het terrein van de technische universiteit.

    Arbeidsplaatsen
    Er zijn door industrialisatie en automatisering gedreven erg grote verschillen in aantallen arbeidsplaatsen. In onderstaand schema kun je globaal de opbouw van het personeelsbestand van Philips zien:

    • In 1910 heeft Philips 2000 werknemers in Dienst
    • 1930: 39.000 werknemers in Dienst
    • 1950: 90.000 medewerkers wereldwijd, 39.000 in Nederland.
    • 1960: 211.00 wereldwijd, 75.000 in Nederland, 30.000 in Eindhoven
    • 1970: 359.000 wereldwijd, 100.000 in Nederland, 39.000 in Eindhoven
    • 1974: 412.000 medewerkers wereldwijd, 103.000 in Europa — maximaal aantal –
    • 2006: 124.000 medewerkers wereldwijd
    • 2009: 116.000 medewerkers wereldwijd, waarvan 16.000 in Nederland
    • 2010: 115.000 medewerkers wereldwijd, waarvan 15.000 in Nederland

    Reorganiseren in het bloed
    Slim zakendoen en dus ook reorganiseren op zijn tijd, zit de Philips familie in het bloed. De eerste grote reorganisatie is eind jaren 80 als bestuursvoorzitter Cor van der Klugt het bedrijf minder log wil maken. Door deze reorganisatie gaan er 71.000 arbeidsplaatsen verloren.

    Begin jaren 90 gaan de bedrijfsonderdelen die weinig tot geen winst maken eruit, bestuursvoorzitter Jan Timman voert operatie “Centurion “uit , dit gaat ten koste van nogmaals 10.000 banen. Cor Boonstra de opvolger van Jan Timman vind eind jaren 90 dat het bedrijf nog niet overzichtelijk genoeg is en er verdwijnen voor deze overzichtelijkheid 73.000 banen.

    Gerrard Kleisterlee — die 10 jaar bestuursvoorzitter zou blijven — stroomlijnt het bedrijf bij zijn aanstelling in 2001 nog verder. Uiteindelijk blijven er nog maar drie divisies met kerntaken over:

    • Consumenten electronica
    • Verlichting
    • Medische apparaten

    Door de nieuwe afslankronde verdwijnen er 70.000 banen bij Philips.

    Banenverlies
    Op dit moment voert de leiding van Philips andermaal een reorganisatie door die moet resulteren in een efficiënter gebruik van de aanwezige arbeidkrachten. Nederland word andermaal niet gepasseerd als het gaat om een deel van de last — verlies arbeidsplaatsen — te dragen. Van de 4500 banen die naar vandaag bekend werd op de tocht staan verdwijnen er 1400 in Nederland. De gevolgen voor België zijn op dit moment nog niet geheel te overzien, cijfers kunnen daar dan ook nog niet aan verbonden worden.

    Innovatieve kracht
    Philips moet afslanken om zijn innovatieve kracht te behouden. Daarvoor moet een groot deel van de bureaucratie in het bedrijf wijken. Deze uitspraak werd gedaan door bestuursvoorzitter Frans van Houten maandag in een toelichting op de saneringsplannen van het elektronicaconcern.

    Indirecte kosten
    Philips meldde eerder dit jaar al dat het stevig wilde ingrijpen in de indirecte kosten van het bedrijf. Maandag werd bekend dat dit wereldwijd ten koste gaat van 4500 banen. In Nederland verdwijnen 1400 arbeidsplaatsen, vooral bij ondersteunende functies als personeelsmanagement en ICT.

    Philips moet leniger worden, benadrukte Van Houten. ,,We zijn nog altijd zwaar bezet in ondersteunende functies. Alsof we een groter bedrijf zijn dan we in werkelijkheid zijn.” De focus op het verminderen van de ondersteunende functies kost vooral in Nederland veel banen. Ongeveer 10 procent van de Philips-populatie in het thuisland moet de komende 2 jaar op zoek naar een nieuwe baan, berekende vakbond FNV Bondgenoten. ,,Dat vinden we niet leuk, maar in Nederland staat nu eenmaal het belangrijkste hoofdkwartier”, aldus Van Houten.

    800 miljoen euro besparen
    De besparing van 800 miljoen euro, die volgens de plannen uiteindelijk wordt gerealiseerd, moet Philips in staat stellen flexibel in te springen op veranderende marktomstandigheden. Op innovatie wordt dan ook niet beknibbeld, benadrukte Van Houten de afgelopen maanden.

    Die innovatie is nodig om de transformatie van het concern verder vorm te geven. Philips is namelijk allang niet meer de producent van gloeilampen en televisies uit vervlogen tijden. De verlichtingsmarkt is drastisch veranderd door de introductie van nieuwe technologieën. Hierdoor is de concurrentie voor Philips aanzienlijk vergroot en staan de prijzen sterk onder druk.

    De opkomst van het internet heeft daarnaast de markt voor consumentenelektronica stevig op zijn kop gezet. De verkopen van dvd-spelers en televisies stagneren, wat Philips er eerder dit jaar al toe bracht om de televisie-activiteiten onder te brengen in een samenwerkingsverband met het Taiwanese TPV Technology.

    Tegenwoordig spelen medische hulpmiddelen en apparaten voor persoonlijke verzorging de grootste rol bij het bedrijf. De afdeling Healthcare leverde vorig kwartaal bijna 40 procent van de totale omzet van het bedrijf. Consumer Lifestyle, dat zich steeds meer richt op persoonlijke verzorging, en verlichting waren goed voor respectievelijk 25 en 35 procent.

    De koers van het aandeel Philips sprong na deze mededeling door bestuursvoorzitter Frans van Houten iets omhoog richting de 15,40 Euro. Op dit moment is de koers stabiel en wordt het aandeel Philips iets daaronder verhandeld rond de 15,00 Euro

    Koersverloop
    Het aandeel Philips heeft deze eeuw een grillig koersverloop achter de rug. Ik wil het eigenlijk niet over de jaren dat we nog met guldens betaalde hebben. Het aandeel Philips heeft op dit moment — zoals hierboven reeds vermeld – een waarde van zo’n 15 Euro.

    Aan het begin van deze eeuw werd het nog verhandeld tegen een koers van ongeveer 200 euro. Het aandeel werd toen in 4-en gesplit — om het toegankelijk voor de gewone man te houden – dus zou dat een omgerekende waarde van € 50,- aangeven voor het huidige aandeel Philips op dat moment.

    2007
    In het mooie jaar 2007 werd het aandeel philips nog tegen een koers van maximaal 33 euro verhandeld zo ergens rond juni/juli. Het jaar werd rond de 26,- afgesloten, een verlies maar nog enigszins overkomelijk.

    2008
    2008 was een heel ander verhaal, een duik in het diepe volgde richting een stand net boven de 10,- een historisch dieptepunt voor Philips. De bankencrisis was niet zonder gevolgen gebleven voor het Eindhovens conglomeraat. Er volgde nog geen herstel van de markt, en dus ook niet voor het aandeel Philips, het jaar werd op een koers rond de 12 euro afgesloten

    2009
    2009 begon waar 2008 eindigde met een koers van ongeveer 12,- eerst een kleine stijging tot 16,- en toen weer terug naar de 12. Maar de weg omhoog was gevonden en 2009 werd afgesloten met een waarde voor het aandeel Philips rond de 20 Euro.

    2010
    2010 begon ook goed met de eerste 4 maande een geleidelijke stijging naar ruim 26 Euro. Via pieken en dalen van respectievelijk 22,- in Mei en 27,- in Juni van 2010 — later in het jaar zelfs nog even onder de 21 Euro geweest in November om precies te zijn – werd de eindkoers voor 2010 bepaald op 24,- Euro, gestegen maar niet op de top gesloten dit jaar.

    2011
    2011 is helemaal een jaar van uitersten voor Philps, na een prima stijging tot ruim 25,- in Januari werd de weg naar beneden ingeslagen. Een waarde van 12 euro in september van dit jaar deed het ergste vermoeden en zoals we hierboven uitgebreid hebben beschreven, volgen er een aantal snoeiharde saneringsrondes om de kosten op een acceptabel nivo te krijgen.

    Volatiliteit
    De waarde van het aandeel Philips is op dit momenttot net iets boven de 15 Euro gestegen. Het aandeel Philips heeft een ware rollercoasterride achter de rug. Volatiliteit ondanks dat het een Nederlands aandeel is, maar veel internationale interesse en makkelijk haalbare rendementen zorgen voor veel actie op deze notering op Euronext te Amsterdam en op de NYSE te New York.

    Zelf handelen in Philips
    Grote verschillen in koersnoteringen is waar een forex handelaar – lees trader – dol op is. Deze koersverlopen van het aandeel Philips bieden op het moment dat ze voorspelbaar zijn kansen .

    Je kunt zelf handelen in Philips op plus500, door de hefboom van 1:8 is het dus mogelijk om 8 maal meer rendement te behalen dan wanneer je de aandelen direct bij je lokale bank zou bestellen.

    Het verloop in waarde heb ik hierboven voor je op een rijtje gezet dus, maak de juiste keuze en begin direct met verdienen.

    Suc6 of Suc7 onee suc8 in dit geval. Je kunt NU gelijk beginnen bij plus500, binnen 5 minuten ben je aan het handelen

    -Marco-

    MAAK GRATIS ACCOUNT AAN.

    Bronnen : ANP, plus500.com, wikipedia, philips, aaltjevincent.nl, aex.nl, rtlz.nl

    +500

    #108452

    Arjen
    Lid

    Nee, trots van eindhoven !

    Leuk, maar die paar regels over leverage laat toch weer zien dat de klant als imbeciel gezien wordt.

    #108471

    Admin
    Lid

    Een geweldig overzicht Marco! Bedankt. Je schrijft goed.

    Mijn vader heeft, voor de verkoop van zijn onderdeel, jarenlang bij Philps gewerkt…. Helaas niet aan “de broncode” 😉

    #108474

    Armijn
    Lid

    Als ik een aandeel van een bepaald bedrijf heb of had kocht ik altijd daar mijn produkten. Jarenlang heb ik Philips tv’s gekocht en dat werd ook nog eens versterkt dat het een Nederlands bedrijf is. Als ik in het buitenland ben en ik zie produkten van Philips voel ik mij toch altijd een beetje trots op dit bedrijf.

    #108481

    Mr.Eden
    Lid

    Philips is samen met Shell en Heineken dat trots van Nederland qua merken. Ik kon mijn ogen haast niet geloven toen ik voor het eerst House keek en op de MRI scan Philips stond.

    Mooi stuk Marco!

    #108485

    Meer dan 400.000 man hadden ze dus in dienst in 1970… bizar toch? Wat deden die allemaal?

    #108488

    Dann1s
    Lid

    Zonde dat Philips een verkoopbedrijf is geworden en zich niet meer onderscheid. Het was vroeger een voorloper op technologische producten. Nu zakken ze weg doordat ze zich niet meer onderscheiden 🙁 Jammer jammer jammer!

    #108490

    Arjen
    Lid

    Is dat zo ?

    Vroeger maakten ze lampen, radios, televisies en later CD spelers. En dat waren DE apparaten die verkocht werden in de consumenten electronica. En daarmee hadden ze dus een grote markt.

    Nu bestaat de markt van consumenten electronica uit palmtops, smartphones etc. Ik weet eigenlijk niet eens of philips die dingen uberhaupt wel maakt.

    Maar wat philips nog wel doet is medische apparaten enzo. En daar steken ze volgens mij heel veel research en development in en daar doen ze ook echt mee in de top.

    Uiteindelijk heb ik dus juist het idee dat philips wel de nadruk legt op R&D, en dat ze juist krimpen omdat ze niet meedoen in dat grote consumenten circus dat puur om marketing draait.

    #108550

    @arjen ,ik denk dat je daar wel een goed punt aansnijdt , marketing circus. Ik moet dan gelijk aan de Media Markt denken, schreeuwen dat je de goedkoopste bent en het ondertussen gewoon keihard niet zijn….

    Philips blijft een grote R&D afdeling houden, en ja ze zijn nog steeds baanbrekend op minder in het oog springende vlakken dan de CD en TV of video2000 recorder 😀 .

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Lost Password

Register

Advertisment ad adsense adlogger