shopify site analytics

Share This Post

Forex

De prospect theorie van tversky en kahneman

[SIZE=”4″] De prospect theorie van Tversky en Kahneman
[SIZE=”3″] De Mindset, ofwel de mentale staat, is minimaal net zo belangrijk om een trader compleet te maken als het hebben van een goede Methode (strategie) en Money management. Dit is ook de reden waarom mijn management model uit deze drie M’s is opgebouwd. Dit blog gaat over een belangrijke bijdrage voor de mindset, de prospect theorie.

Eind 1979 werd de prospect theorie ontwikkeld door Amos Tversky en Daniel Kahneman "> Daniel Kahneman , waarover ik al eerder een blog schreef. Verschillende wetenschappers toonden in die tijd aan dat mensen niet zozeer het netto resultaat van een keuze bekijken, de zogenaamde nut of Expected Utility Theory (EUT) theorie, maar dat zij een gewicht toekennen aan keuzes. De prospect theorie werd gepresenteerd als een meer accurate beschrijving van voorkeuren ten opzichte van het verwachte nut.

De prospect theorie, gebaseerd op het probabilisme van Arkesilaos en Karneades, een leer die eigenlijk staat tussen de meer bekende leer van het dogmatisme en die van het scepticisme, gaat uit van een gewicht dat mensen aan keuzeopties toekennen en concentreert zich vooral op risicobesliskundige processen. In de oorspronkelijke formulering van de theorie, wordt bij de term vooruitzicht verwezen naar een loterij. Dit voorbeeld maakt het allemaal iets duidelijker waar het nu eigenlijk om gaat.

Centraal in de theorie staat het referentiepunt van redeneren. Wanneer informatie op een bepaalde manier wordt gerepresenteerd (en daarmee het referentiepunt verandert) zijn mensen geneigd andere keuzes te maken. Wanneer informatie positief, in termen van winst, wordt geformuleerd, is men meer geneigd risico aversief gedrag te vertonen. Wordt de informatie echter negatief gekleurd, bij het traden in termen van verlies, dan doet het omgekeerde effect zich voor en vertoond de trader risicovol gedrag.

Een aanvulling op de prospect theorie kan gevonden worden in het onderzoek naar de noodzaak tot het hebben van gevarieerde, nieuwe en gecompliceerde gevoelens en ervaringen (sensation seeking)van de Amerikaan Marvin Zuckerman. Door beide theorieën naast elkaar te leggen en te vergelijken kan eventueel een uitspraak worden gedaan over of en hoeveel sensation seeking bijdraagt aan het nemen van beslissingen aangaande risico.

Om duidelijk te maken wat je van dit brok theorie nu eigenlijk kunt leren, ben ik bewust geschakeld van de term ‘mensen’, naar die van ‘trader’. Wanneer je jezelf bewust bent van de invloed van de informatie en referentie punten, kun je de mindset, die nodig is voor het traden verder ontwikkelen en trainen hier mee om te gaan. Vragen? ……..graag!

Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek

‘TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN’

volg mij op Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl. Op deze site vind je meer dan 450 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password

Register

Advertisment ad adsense adlogger