Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Eden Ik dacht dat ik het begreep maar ik begrijp het nu toch niet:P.
Kan iemand mij het uitleggen? |
Trailing-stop
De stopprijs wordt gezet op een vast aantal punten of bedrag onder de hoogste koers of boven de laagste koers. De stopprijs schuift in één richting mee met de koers. Als de conditie wordt bereikt dan wordt het order - marktorder of met een limiet - naar de beurs verstuurd.
U legt dus bijvoorbeeld een bodem 2% onder de huidige prijs van een aandeel in uw portefeuille. Als het aandeel in waarde stijgt schuift uw bodem mee naar boven, daalt de koers, dan wordt uw order naar de beurs verstuurd.
Voorbeeld Trailing-stop met verkooporder
Stel u bezit 100 aandelen Colruyt. De koers is op dit moment € 171,00. U heeft de aandelen gekocht op € 165. U vermoedt dat de koers nog blijft doorstijgen, maar u wilt ook uw winst veilig stellen. U legt in dit geval een trailing-stop in met een bedrag van bijvoorbeeld € 2 onder de koers vanaf het moment dat u het order plaatst.
De koers van het aandeel Colruyt loopt op naar € 172,00. De stopprijs stijgt mee naar € 170,00 (€ 172,00 minus het ingestelde verschil van € 2). Stel dat de koers van het aandeel Colruyt vanaf dat moment gaat dalen, dan blijft de stopprijs op € 170,00 staan. Wanneer de koers van het aandeel Colruyt € 170,00 raakt of doorbreekt wordt uw verkooporder naar de beurs verzonden.