Euhm, ja obviously heb ik er wel wat info over

Ik werk bij Brand New Day en in die hoedanigheid weet ik wel iets over pensioen.
Sinds enkele jaren is het mogelijk om pensioen op te bouwen via het zog. banksparen. De titel doet vermoeden dat het hier om sparen gaat, dat hoeft niet per se zo te zijn! Het kan ook om beleggen gaan.
Het grote vvoordeel van het opbouwen via banksparen tov "zelf sparen" is dat je geld op een geblokkeerde rekening staat en dat je op die manier behoorlijk fiscaal voordeel hebt, wat je niet hebt als je spaart in eigen beheer.
Als je, zoals Sijbrand, in de 52% schaal valt legt de fiscus meer dan de helft van je inleg bij, dus netto zou Sijbrand maar €4.800 hoeven te betalen. Het enige nadeel is dat je dus niet vrij kunt beschikken over je geld, anders zou je je geld eerst kunnen storten, dan belasting terug vragen en vervolgens je geld weer op te nemen. Dat zal niet gaan dus.
Vervolgens is het onhandig om een soort van contract aan te gaan, omdat je nu eenmaal niet weet of je de inleg die je dit jaar wilt doen ook volgend jaar nog kunt doen.
Als je dit allemaal via een adviseur doet, betaal je (zoals Sijbrand heeft gemerkt) buitensporig veel kosten, want een adviseur krijgt door de maatschappij een kick back. Dit hele systeem van buitensporige kickback, waardoor je polis wordt leeggezogen kennen jullie misschien beter als de woekerpolis affaire.
Zelf je pensioen doen is geen rocketscience, echter in sommige (uitzonderlijk complexe) gevallen moet er een goede adviseur naar de zaak kijken om te kijken naar wat er in jouw specifieke geval het slimst is. Let dan wel op dat je de adviseur ZELF betaalt. UIteindelijk betaal je zelf uiteindelijk altijd, maar eenmalig een factuurtje betalen is vele malen goedkoper dan de adviseur de verdiensten uit de polis te laten halen.
Je kunt natuurlijk niet oneindig bijsparen, hier zitten grenzen aan!
Er zijn overal op internet zogenaamde "Jaarruimte"tools te vinden, hiermee bereken je wat je over dit jaar nog belastingvriendelijk opzij kunt zetten. Als je de laatste paar jaar niet veel pensioen hebt opgebouwd, dan kun je ook je reserveringsruimte nog gebruiken. Ook hier zijn tooltjes voor te vinden.
Het is eventjes saai en vermoeiend om het zel fte doen, maar in een middag bespaar je dan wel vele honderden euro's die je anders aan een adviseur kwijt zou zijn.
(Ik heb mijn best gedaan, maar ik MOET toch een klein linkje plaatsen
Brand New Day)