Dit zijn leuke berichten
Vandaag kwam ik ook dit nieuws tegen over Twitter:
Twitter voorspelt bewegingen op de beurs
Twitter blijkt heel geschikt om koersschommelingen op de effectenbeurs te voorspellen. Dat blijkt uit onderzoek van een groepje wetenschappers onder leiding van Johan Bollen van de Amerikaanse Indiana University. Hij heeft aangetoond dat er een relatie is tussen de stemming op Twitter en die op de beurs. Op basis van tweets konden Bollen en z’n team met een nauwkeurigheid van 87,6% voorspellen in welke mate de Dow Jones-index 2 tot 6 dagen later omhoog of omlaag zou gaan.
Voor het onderzoek gebruikte Bollen 9,7 miljoen tweets uit 2008 van 2,7 miljoen twitteraars van over de hele wereld. Met behulp van een algoritme, het Google-Profile of Mood States, werd vervolgens de stemming bepaald. Daarbij werd naar 6 waarden gekeken: geluk, vriendelijkheid, alertheid, zekerheid, vitaliteit en kalmte. De staat waarin twitteraars verkeerden, blijkt enkele dagen later terug te vinden in de schommelingen op de beurs, zegt Bollen.
De resultaten lijken eerder onderzoek te ondersteunen. Zo heeft de Wall Street Journal al eens aangetoond dat Twitter een goede barometer is van de economie. Uit onderzoek blijkt ook dat met tweets heel goed valt te voorspellen of een bioscoopfilm een succes wordt en kan er ook het verloop van een griepepidemie mee worden voorspeld.
(Twittermania is de bron)
Wat moeten we nog zonder twitter tegen woordig ik tweet mij ook helemaal suf