*BLUSH*
Ik heb geen helden, zeker niet in Nederland, ik heb wel diep respect voor een aantal traders, Buffet uiteraard: KNETTEReigenwijs, doet wat HIJ vindt dat goed is en al is hij de enige op de HELE wereld die zo denkt: het boeit hem niet. Hij Gelooft niet in computers en heeft er dus zelfs niet eens. Geniaal.
Ik kan verder niet zoveel met NLse "goeroes", het zijn allemaal zoetwater-guru's die maar wat aanl**len. Met een clubje mensen die hun capriolen volgen. Dat is het volk die beleggen alleen maar moeilijker wil maken dan het is. De gouden regels is: KISS - Keep It Simple, Stupid. Je kan er lang en kort over kletsen: Beleggen/traden is gewoon HEEL simpel, je hebt 2 opties: je koopt of je verkoopt. Een aap kan zelfs een keuze maken uit 2 opties: Hij eet de pinda wel of niet.
Dus er is geen enkele reden om heel interessant te doen over een trade, hoe meer cijfers en feiten er nodig zijn om tot een affaire te komen, hoe "bullshitteriger" de affaire zelf is.
Vergelijk het met een smoesje wat iemand je verteld: Als iemand je gewoon zegt: Ik kom niet, want ik heb een andere afspraak. Duidelijk zou best wel eens kunnen.
Als die persoon je echter gaat vertellen met wie en hoe laat die afspraak is en de reden van die andere afspraak, ga je al nattigheid voelen. Hoe meer toeters en bellen erbij gesleept worden, hoe wankeler.
Dat is met traden niet anders: Het is er in de loop van de jaren '90 ingeslopen om beleggen/traden heel interessant en moeilijk te laten lijken, zodat het een HEEL moeilijke handel lijkt, waarin analisten en dergelijke hun salaris echt waarmaken. Nou, ik hoop niet dat ik je dag verpest maar: De toegevoegde waarde van een analist ligt ergens tussen de 0 en niets. Het is flauw om te zeggen: "Als die kerel het zo goed weet zou hij niet bij de Rabobank achter een bureau werken, maar allang op de Bahama's zitten." Maar het raakt wel de waarheid natuurlijk.
Daarom vertel ik ook altijd tegen mijn collega's dat mijn tradingideeen gewoon niet meer dan hunches zijn en dat ik het verder ook niet weet.
Toen Van Basten zijn mooie omhaal maakte (Was dat tegen Eindhoven?) werd er ook niet gevraagd: hoe hield je je voet? Draaide je in met je heup? Dacht je na over de landing? Tuurlijk niet, die man deed iets in een impuls iets briljants zonder erbij na te denken. Dus als een trader/analist/ander "briljant" figuur je een verhaal aan het vertellen is met toeters en bellen, moet je al gaan twijfelen aan 's mans briljantheid

(Daarmee zeg ik niet dat hij geen gelijk kan hebben, maar dan is het niet meer dan een lucky shot, maar lucky shots kunnen we allemaal wel eens maken.)