Yep er zijn een aantal mensen die extreme koersdoelen voor goud verwachten. Ik zal een paar redenen anders dan het standaard angst verhaal geven die mij zijn bijgebleven van het goudforum. Welke je reeel of relevant vind moet je zelf maar uitkiezen.
Ten eerste is de koopkracht van goud nu veel minder dan hij door de geschiedenis heen is geweest. Zo was bijvoorbeeld eeuwen lang de prijs van een gemiddeld huis rond de halve kilo goud, nu is die meer dan 5 kilo. Goud is dus op de termijn van eeuwen en millenia bekeken zeer ondergewaardeerd. Ook is goud nog lang niet aan de inflatiegecorrigeerde high van 1980. En dan hebben we het over de officiele inflatie cijfers waarin de prijs van je laptop ook is meegenomen (wat natuurlijk niets te maken heeft met inflatie, maar met nieuwe techniek waarop in het begin de grote inversteringskosten worden terugverdiend en die later steeds goedkoper word.) Echte inflatie is nog veel hoger dan de officiele cijfers.
De comex verkoopt unallocated gold. Hierbij gebruiken ze net als banken die handelen in ander papier een fractional reserve system. Hierdoor is het aanbod van goud kunstmatig hoog en heeft de huidige papiergoudprijs dus niets te maken met de echte prijs van goud. Goldbugs wachten dus met smart op het busten van de Comex.
Deze afbeelding spreekt voor zich. De vorige bodems in gold/dow lagen op respectievelijk 2 en 1, gaan we nu voor de 0,5 ?
En tot slot, voor de goldbugs het belangrijkste, de basis van hun hele geloof, het verhaal van Another, FOA en FOFOA. Dit verhaal voorspelt een nieuw financieel systeem. niet de oude goudstandaard maar wel gebaseerd op goud zodat niet 1 land in de wereld de internationale reserve currency naar wens kan bijdrukken. Te moeilijk en een veel te lang verhaal voor mij om te begrijpen, maar om een klein beetje een idee te hebben wat ze bedoelen lees je dit:
http://www.libertarian.nl/wp/2003/08...reldstandaard/
En als je het hele verhaal (meer dan 10 jaar blog) wil lezen begin je hier:
http://fofoa.blogspot.com/2008/08/first-post.html