Goud corrigeert; wat nu? Las net dit stukje op beurs punt com en vond het een interessant stukje voor de goud traders hier. Persoonlijk denk ik ook dat dit een gezonde terugval is om later weer nieuwe toppen te gaan zoeken.
De rally die goud toonde in de voorbije weken was niets minder dan indrukwekkend. De prijs ging de hoogte in tijdens 21 van de laatste 23 sessies en we zagen bijna dagelijks nieuwe highs.
Maar afgelopen vrijdag kwam er een brutaal einde aan deze hausse. Op twee dagen tijd ging het 6,5% naar beneden. Van $1224 naar $1145 vandaag.
Wat is er aan de hand?
Wel, het lange termijn potentieel zit meer dan goed. Goud is en blijft een degelijke belegging voor de komende jaren.
Op kortere termijn zit er mogelijk een haar in de boter. Schuldige is de carry trade. Geld lenen in dollar is nagenoeg gratis waardoor er een gigantische short-positie in de dollar is ontstaan. Niemand weet echt precies hoe groot deze carry trade is , maar het is duidelijk dat het tegendraaien van deze positie voor belangrijke verschuivingen kan zorgen.
De laatste jobcijfers toonden aan dat de economie in de VS sneller hersteld dan verwacht. Beleggers vrezen nu dat Bernanke relatief snel de rentetarieven zal optrekken.
Een hogere rente betekent dat de carry trade minder interessant wordt voor speculanten. Een aantal traders dekken zich nu reeds in en kopen dollars om hun posities af te bouwen. Om aan de nodige dollars te geraken, worden bepaalde activa (aandelen, obligaties, grondstoffen, …) van de hand gedaan.
Het is dus maar normaal dat goud het momenteel wat moeilijker krijgt en vrij fors corrigeert. Dit is mogelijk een trend die op zijn minst enkele weken of misschien wel maanden zal aanhouden. Zoals gezegd, weet niemand hoe groot de carry trade momenteel is.
Wie nog geen goud heeft, kan rustig deze correctie afwachten om in te stappen. Wie te zwaar in bepaalde goudmijnen zit en zit ongemakkelijk voelt over de grootte van bepaalde posities, bouwt beter wat af.
Wie echter mijn advies volgde en voor maximaal 10% met zijn vermogen in mijnaandelen zit, heeft niets te vrezen. Een forse correctie zou zelfs welkom zijn om hier en daar wat bij te kopen.
-----------------
Wat zeggen jullie hiervan, denken jullie er ook zo over of denken jullie iets anders, ben erg benieuwd naar jullie visie. Momenteel heb ik mij helemaal vastgebeten in goud dus lees er alles over wat ik maar kan vinden. |