Normaal doe ik niet veel met goud met na de (serieuze) doorbraak van de magische 1000 puntengrens werd ik toch wel heel nieuwsgierig....
Daggrafiek:
http://img4.imageshack.us/img4/9167/chartnv.png
Een wirwar aan fibolijntjes, maar er zitten echt hele mooie dingen tussen!
De eerste set (blauwe retracementlijnen) begint op 1003 en loopt tot 707. Zoals je ziet laat ik tails weg bij het bepalen van de niveaus, tenzij er meerdere tails op hetzelfde niveau liggen. De diverse niveaus doen hun werk goed, de 38,2 en de 61,8 zelfs op de punt af! Maar goed dat vind ik niet het mooiste, als je verder kijkt naar de top op 1118 van afgelopen week, deze ligt op exact het 138,2% niveau, gaaf hé?! Daarom laat ik retracementsets altijd een tijdje staan totdat de volgende set volledig gerespecteerd wordt. Het volgende koersdoel op basis van de blauwe retracement/extension zal in mijn ogen dan ook 1185 zijn.
Om te laten zien dat dit volgens mij de juiste niveau's zijn heb ik ook een rode set geplaatst, hierbij valt op dat er tussen 988 en 1018 zware steun/weerstand ligt, niks nieuws want dat is gebleken de laatste maanden. Maar wel fijn dat de lijntjes zich er in kunnen vinden. Trek je echter de lijn door naar beneden dan blijkt het 161,8 echt exact op het beginpunt van de blauwe set te vallen. Dit, samen met verschillende niveaus op steun/weerstand zegt mij dat juiste niveaus als uitgangspunt is genomen.
Waar ik ook naar kijk bij het plaatsen van fibo's is of eerdere steun/weerstand samenvalt met (een of meerdere) retracementniveaus. Dit zegt iets over de betrouwbaarheid van het niveau.
Daarnaast staat er in de daggrafiek een positive reversal met koersdoel 1128, dat betekend dat (het begin van) volgende week bullish is volgens mij.
Groetjes en een heel goed weekend allen
Jan Willem