Re: webinar onderwerpen voor vanavond 23-11 Emiel,
staar je niet blind op een systeem. Natuurlijk moet je er een hebben, maar een systeem dat zegt ga maandag, donder en vrijdag om half drie long en op de overige dagen short. Leg je stop los op 3* ATR (volatility meter) en neem winst bij 5* ATR goed werken.
Veel meer is de psychology van een trader belangrijk. Voert hij zijn systeem uit zoals beschreven. Veel traders slagen er namelijk in om hun verliezen langer te laten lopen dan hun winsten. Dat is het samenspel van angst en hebzucht. Oh de koers gaat nog wel stijgen, ik weet het zeker en ondertussen stuitert hij helemaal in elkaar. Dan aan de winst kans, denkt men vaak ow ik heb tien pips winst, oh nu nog maar acht, snel mijn positie sluiten etc.
Wat ik wil zeggen is dat er heel veel systemen werken, maar niet ieder systeem werkt voor iedereen even goed. Het ene systeem werkt goed in een trending markt het andere beter in een ranging. Sommige traders worden helemaal gek van verveling als ze de hourly gaan traden, anderen weten zich geen raad met een 5 minuten chart.
Het beste is gewoon de systemen doorlezen, vaak zie je al aan de manier hoe het voorgeschotelt wordt of het je aantrekt of niet. Pak dan een systeem van de systemen die je aanstaat en ga het zeker een maand demo traden (liever langer 3 maanden zeggen sommigen, maar dan vindt Dajo het kussen met je zusje). Als je dan consequent winsten maakt kun je voorzichtig live beginnen. Ga dan proberen of je er veranderingen aan kunt brengen om het meer je eigen syteem te maken, meer toegesneden op je eigen psychologie. Vind je na een maand het systeem maar niks pak dan het volgende van je short list en begin opnieuw.
Veel beginnende traders hoppen van systeem naar systeem en beginnen na drie dagen live te traden. Omdat je dan nog geen vertrouwen in je systeem hebt kunnen opbouwen zul je vaak trades te vroeg exiten bij winst en te lang laten doorlopen bij verlies. Daarom is het zo belangrijk om lang te demoen, krijg vertrouwen in je systeem. Dat is de key.
Belangrijke zaken bij Traden:
5% entry
15% Exit
50% Money management
30% Psychologie
__________________ De bank kan nooit “failliet gaan” en mag daarom indien nodig geld uitbetalen in de vorm van schuldbekentenissen die gewoon op een papiertje geschreven worden.
Twitter: PippiPips
Blog: PippiPips.wordpress.com |