Klik hier voor het boek op bol.com Boekrecensie: Geld, goud en zilver
Deze maand wil ik graag het boek “Geld, goud en zilver” bespreken. Ik kreeg dit als tip van een vriend die hem in 1 ruk heeft uitgelezen. Het boek is geschreven door Eric Mecking en Elmer Hogervorst en is 249 bladzijden dik. Het boek is pas recent uitgekomen (november 2011) en kan zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was. Het leest heerlijk weg en ik kom zeer interessante informatie tegen die ik nog helemaal niet wist. Of waar ik wel eens van gehoord had, maar niet precies wist hoe het nu helemaal in elkaar zat.
Eigenlijk zou dit boek verplichte kost moeten zijn voor het voortgezet onderwijs. Wie weet nu precies wat geld is? Er wordt zoveel over geld gesproken maar hoe het gecreëert wordt of hoe het ontstaan is weten maar weinig mensen. Met veel weetjes en de geschiedenis van het geld wordt een duidelijk inzicht gegeven in hoe we geld kennen zoals het nu is. Ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit boek mijn vertrouwen in geld met enkele tientallen procenten is gedaald. De geschiedenis leert ons dat elk muntsysteem uiteindelijk klapt. We zitten nu midden in een “euro” crisis en als je ziet wat nu allemaal geprobeerd wordt om de munt te redden kan je eigenlijk maar tot een conclusie komen: dit gaat fout. Hoe? Dat wordt heel helder uitgelegd met veel voorbeelden en patronen die je kunt verwachten voordat een muntsysteem uit elkaar spat.
Uiteraard komt goud en zilver ook flink aanbod en wordt ook hier de hele geschiedenis op een heldere manier uitgelegd en wat nu precies de connectie is tussen deze edelmetalen en geld. Persoonlijk ben ik niet heel erg fan van fysiek goud omdat er te veel haken en ogen aanzitten. Je kan er niet zoveel mee, het geeft geen dividend/rente, vaak betaal je opslagkosten en je betaalt er wel belasting over (1,2% box III). Het boek gaat niet over fysiek goud, de schrijvers zijn zelf wel fan van goud maar meer in de munten. Niet zozeer om goud als belegging te zien, maar als bescherming van je koopkracht. Je kon bijvoorbeeld net na de oorlog voor 1 ounce goud even veel olie kopen als dat je nu voor 1 ounce kan doen. Het is een hedge voor je vermogen om niet aan koopkracht te verliezen. Zie het als een verzekering tegen een mogelijk ineenstorting van het financiële bestel.
De schrijvers proberen in duidelijke hoofdstukken uit een te zetten dat de mensen massaal hun vertrouwen in valuta's gaan verliezen. Goud zien ze als de barometer voor de financiële onrust in de wereld en telkens weer blijken burgers weer het papiergeld te wantrouwen. Naarmate ik verder in het boek kwam wilde ik steeds meer hierover weten en merkte dat ik al begon te fantaseren hoe het zou gaan als dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Het boek biedt ruimte voor je eigen gedachten. Er wordt ook niet gepusht dat je goud moet kopen maar meer waarom je dat zou kunnen overwegen.
Persoonlijk vond het ik hoofdstuk over de Duitse hyperinflatie heel erg leuk om te lezen en het nam mij ook mee terug in de tijd van de jaren 20 in de vorige eeuw. Je kan het eigenlijk niet eens geloven dat het nog niet eens 100 jaar geleden is dat dit gebeurd is in Duitsland. Nu begrijp ik ook zo goed de huidige situatie en mening van Duitsland. Ze hebben hier een enorm trauma opgelopen. “De mark daalde zo snel in waarde en de inflatie steeg zo hard dat werknemers eisten dat ze dagelijks werden uitbetaald. Sommigen eisten zelfs 2 of 3 keer per dag een uitbetaling. In Berlijn werden de prijzen van aardappelen, eieren en boter 6 keer op een dag aangepast. Zo bestelde een Berlijnse student een kop koffie die volgens de menukaart 5.000 mark kostte. Toen hij een tweede kop bestelde was de mark alweer zo gedaald dat het deze keer 9.000 mark moest kosten. Toen de student protesteerde, antwoorden de café eigenaar dat hij maar 2 kopjes koffie tegelijk had moeten bestellen als hij geld wilde besparen.” Zo staat het boek vol met dit soort anekdotes en kon ik een glimlach regelmatig niet onderdrukken.
De reviews van dit boek zijn ook erg goed en zelf geef ik dit boek een 9. Wil je meer weten of misschien dit boek ook bestellen dan kan je dat doen via deze link:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...450/index.html