Er is weer zoveel gebeurd na
mijn laatste artikel over "het ondenkbare", dat ik jullie graag weer een update wil geven over hoe alles ervoor staat. 2 weken geleden konden jullie het artikel van Sijbrand lezen over “
Bewapen u tegen de crisis”. Daar heb ik gekscherend een paar foto's geplaatst waarbij ik te zien was met een noodpakket en jerrycans. Ik krijg de laatste tijd erg veel vragen over hoe je het beste kan wapenen tegen de financiële crisis. Op een of andere manier zijn er een hoop mensen die er rekening mee houden dat de financiële systemen er vroeg of laat mee ophouden. Dit ondanks dat de EU top laatst nog bij elkaar gekomen is en de markt er goed op reageerde dat de problemen aangepakt worden door onze leiders.
Als ik zo de artikelen, columns en tweets van analysten en vooral van de “bearisch” ingestelde goeroes lees is het meer uitstel van executie. Ze zeggen gewoonweg dat er te veel schulden zijn, dat deze niet meer beheersbaar zijn en dat als er banken of landen omvallen, dit de rest ook zal besmetten. Het einde is dan zoek. Nu ben ik zelf een grote optimist maar ik vind het ook erg interessant om lekker te doemdenken en allerlei scenario's de revue te laten passeren. Het valt mij de laatste tijd erg op dat er bij veel TV programma's over dit onderwerp gesproken wordt. De mensen die uitgenodigd worden omdat ze verstand van zaken hebben, komen er normaliter gewoon voor uit dat er een kans bestaat dat het allamaal fout gaat. Er wordt op onze nationale TV zelfs (semi-) gekscherend gezegd dat je maar beter een moestuin kunt hebben (DWDD, Paul en Witteman e.d.). Als slimme mensen dit gaan roepen, zou hier dan toch een kern van waarheid in zitten? Is de occupy beweging een voorbode op wat er gaat komen of moeten we er ons niks van aantrekken en gewoon doorgaan hoe we nu bezig zijn?
Persoonlijk vind ik dit een stukje bewustwording. Ik heb de afgelopen 40 jaar alleen maar voorspoed gehad en werd elk jaar rijker en ging meer verdienen, meer uitgeven, net zoals de meeste mensen om mij heen. We beschouwen dat allemaal maar als normaal. Op dit moment leven we in Nederland gemiddeld op het welvaartsniveau van 2004 en we doen het in dat opzicht natuurlijk helemaal niet slecht. Toch zie ik grote veranderingen. Er komen er al scheurtjes in en in sommige zaken zelfs grote scheuren. Ik heb in april van dit jaar
een artikel geschreven over de huizenbubbel en zie dat ik daar gelijk ga krijgen. Als je je ogen en oren goed te kost geeft zie je overal om je heen de impact van de economische crisis. Nu hebben wij het nog prima voor elkaar in Nederland maar stel je eens voor dat Italië, die een staatsschuld heeft van bijna 2000 miljard, zijn rente niet meer kan betalen omdat die oploopt. Dan zal dit enorme gevolgen hebben voor de EU en ons persoonlijk keihard raken in onze portemonnee. Mijn schoonouders die nu 62 zijn, zijn nu al bang of ze hun pensioentje gaan krijgen en als ik hier in de stad Assen loop zie ik ontzettend veel leegstand.
Zoals jullie weten ben ik met deze serie van het “ondenkbare” bezig om in Spanje een zelfvoorzienend paradijs te creëren. Op dit moment is er ook al
een website online waarbij je alles kan volgen hoe het project zich ontwikkeld. Ondertussen heb ik niet stil gestaan en ook veel mensen gesproken die er wat zinnigs over wilden zeggen. Wist je dat er in Nederland websites zijn die momenteel erg goede zaken doen voor mensen die zich graag willen verzekeren in geval het mis gaat. De websites
www.liff.nl en tabermal-zaden.nl hebben al orders van mij ontvangen en heb ik allemaal netjes ontvangen. De laatste tijd reis ik ook regelmatig naar Spanje toe om het project goed in de gaten te houden. Als alles goed is zal vanaf 1 juni 2012 alles klaar zijn in Spanje om daar lekker te genieten en in het geval dat alles omdonderd we onbekommerd verder kunnen leven.
Nu ben ik afgelopen weken een paar keer met makelaars op pad geweest bij ons gebied in Spanje omdat ik wat investeringsmogelijkheden wil onderzoeken. Wat ik daar gezien heb is eigenlijk met geen pen te beschreven. Ik had wel eens documentaires gezien van Spaanse nieuwbouw spooksteden, maar ben er nu zelf geweest en God wat gaat dit land binnenkort naar de kloten! Met een werkloosheid van 22.6%, een gemiddeld inkomen van iets 1000 euro per maand en luxe appartementen die te koop staan voor 2 ton die aan de straatstenen niet verkocht worden terwijl ze al met de helft gedaald zijn.
Banken bezitten zoveel onroerend goed dat ze eigenlijk geen bank meer zijn maar meer makelaar en project ontwikkelaar. Al dit bezit staat gewoon op de balans voor prijzen die ze er nooit meer voor gaan krijgen. Uiteindelijk moeten ze gaan afboeken. Als dat gebeurd zal er een kettingreactie gaan plaatsvinden die zijn weerga niet kent. Maar op dit moment steekt iedereen daar zijn kop in het zand en roept dat het allemaal wel weer goed komt. Nou, met meer dan 800.000 nieuwbouw woningen waar nog nooit iemand in gewoond heeft gaat het niet goed komen! Als je ziet hoeveel half afgebouwde projecten er zijn waar al jaren niks meer gebeurd krijg je de tranen in je ogen. Ik reed van de week over de prachtige kustwegen en dacht dat ik alleen op de wereld was, zo rustig was het daar.
En als je dan beseft dat Spanje vaak pas genoemd wordt na Portugal en Italië wil ik niet weten hoe erg het daar is. Van Griekenland weten we dat het een puinhoop is. Toch zie ik het positief in en zal dit proces ons allemaal weer met de beide beentjes op de grond zetten en ons doen beseffen dat we niks vanzelfsprekend moeten nemen.
Wordt vervolgd...