Wapenen tegen de crisis!
De wereld vergaat. Meerdere profeten weten het nu toch echt zeker. Het menselijke ras heeft zijn margin call gehad en de bodem van ons levens account is bereikt. Afgelopen maandag was het weer even spannend want veel mensen hadden op zijn minst een vurige beurscrash voorspeld. Niks bleek minder waar want de AEX sloot de dag in het groen af. Gelukkig maar want persoonlijk ben ik nog niet toe aan een wereld waarin de sterkste regeert en het hebben van een moestuin belangrijker is dan een ton op de bank.
Het systeem staat vooralsnog maar dat er grote problemen zijn is evident. Matthijs Bouwman gaf een paar dagen geleden bij ‘De Wereld Draait Door’ een mooie analyse waarbij het belang van de moestuin duidelijk wordt. Want zoals Armijn altijd zegt, het niet meer kunnen pinnen betekend anarchie en chaos! Matthijs vertelde: als Griekenland valt dan zal het vertrouwen in landen als Spanje, Italië, Ierland en Portugal afnemen waardoor de rente hard zal oplopen zodat de genoemde landen geen geld meer kunnen lenen op de kapitaalmarkt. De mensen zullen als een gek geld van de bank gaan halen en de Nederlandse banken hebben veel uitstaan in Italië etc. Dus bij het pinnen krijgen we te lezen ‘saldo ontoereikend’ en dan bedoel ik niet het saldo van de pinner. Mensen kunnen dus niet meer betalen, kunnen geen eten meer kopen en dan? Plunderen, rellen, chaos. Dus what to do?
Het akkoord van de Europese top gisternacht geeft ons even lucht. Athene kan 100 miljard van zijn 350 miljard afstrepen (toch even makkelijk verdient toch? Er zijn 11 miljoen Grieken dus we ‘geven’ ze toch even 9Ke per hoofd van de bevolking… toch een lekker extraatje als je op je 52e met pensioen gaat), banken moeten een grotere buffer creëren (9% van het uitgeleende geld moeten ze in kas hebben) en er komt een noodfonds van 1000 miljard. De landen krijgen strengere regels en toezicht (en nog een extra standje voor Italië). De beurzen reageren positief, maar de analisten zijn gematigd tevreden. Matthijs Bouwman twitterde vanochtend “prima dat er overeenstemming is. Alleen iets minder dan gehoopt, maar meer dan verwacht. Veel holle woorden over meer samenwerken”.
De reactie van Middelkoop was harder. In een notendop komt het er volgens Willem op neer dat dit akkoord ons een jaar extra de tijd geeft en dat het feitelijk een nieuw kaartenhuis is. Hij verwacht weer een run op goud, maar dat is niet verwonderlijk natuurlijk

. De druk lijkt in ieder geval even van de ketel, maar we zijn er nog lang niet uit. De dromen over de moestuin zullen dus hoogstwaarschijnlijk nog wel even blijven en dus ook de vraag, hoe wapenen we ons eigenlijk tegen zo’n doomscenario van niet meer pinnen?
Wapens kopen, blikvoer hamsteren, bunker graven, op een berg gaan wonen, zorgen dat je cash geld hebt, goud kopen, alles in je huis stoppen? Tot nu toe doe ik weinig van dit alles. Ik heb een zakmes en een knuppel en ik sport mega hard zodat ik nog een week de sterkste kan zijn op het moment dat we volgens de jungle rules gaan leven, maar daar houdt het toch echt wel een beetje op (heb trouwens een grote pot Eiwit poeder, dus daar kan ik wel even op voort

). Blijkbaar heb ik onderhuids toch vertrouwen in de bobo’s en bij de gedachte dat dit gewoon niet mis kan en mag gaan daar de gevolgen te groot zullen zijn. Maar goed dat dacht men ook voor de begin van de 1e Wereldoorlog. Time will tell, maar ik denk dat we de komende maanden weer wat rustiger kunnen slapen en gewoon weer kunnen dromen over het pinnen van onze Forex winsten. Dat ga ik in ieder geval proberen.
Veel succes en plezier met traden!