Sinds de oprichting van Pokerinfo.nl, de site die we hadden voordat forexfox.nl begon, in 2002. Ben ik tientallen poker helden in Nederland tegen gekomen. Sommige van deze helden hebben hun zakken goed gevuld met het spelletje waar ze zo van houden en goed in zijn. Poker kwam pas echt goed op gang eind 2006 toen de media zich vol op dit spelletje stortten. Diverse van deze “poker helden“ hebben meegespeeld in poker televisie programma's en komen ook veel voor in de geschreven media. De laatste 2 jaar is de aandacht meer naar de achtergrond verschoven. Poker is meer mainstream geworden en de nieuwigheid er wel vanaf. Als je nu zegt dat je professioneel pokerspeler bent kijkt niemand hier meer raar van op en iedereen kan wel een paar “poker” helden opnoemen. Maar hoe zit dit nu met forex?
Heeft forex helden? Er zijn natuurlijk een paar namen die furore gemaakt hebben op de beurs zoals Warren Buffett, Nick Leeson of Bernard Madoff. Het lijkt er wel op dat als je het heel goed gedaan hebt zoals Donald Trump of heel erg hebt verknald zoals Kweku Adoboli (UBS $2 Miljard zoek maakte) je in het nieuws komt en de naam blijft hangen. In Nederland hebben we ook wel een paar bekende namen die wat met de beurs doen zoals Kees de Kort, Willem Middelkoop, Sem van Berkel en Geert Schaaij. Maar ik denk dat als je dit aan de man op de straat zou vragen dat het redelijk stil zou blijven. En dan hebben we nog niet eens over bekende forex traders in binnen en buitenland. Weet jij er een te noemen?
Ik heb de laatste jaren wel een paar mooie forex boeken gelezen maar de namen van de schrijvers of hoofdpersonen zijn bij mij niet blijven hangen. Hoe zou dit komen, is forex niet sexy genoeg of spreek het te weinig mensen aan? De forex markt is de grootste financiële markt ter wereld en toch kent bijna niemand deze markt. De media geeft de laatste tijd wel meer aandacht over forex gerelateerde zaken zoals de goudkoers of reclame van forex brokers, maar het blijft marginaal. En wie wil er nu een marginale “forex held” zijn?
De wereld is ook erg veranderd toen het internet zijn intrede deed en zaken volgen elkaar snel op. Mensen verdiepen zich steeds meer in verschillende dingen en worden aan allerlei verleidingen blootgesteld. Daarom is men tegenwoordig snel afgeleid. De gemiddelde forexfox bezoeker blijft een paar maanden actief en dan wordt het weer tijd voor een andere hobby. Mij is inmiddels wel duidelijk geworden dat als je forex als een hobby blijft zien je blij mag zijn als je 'break even' draait. Forex traden is topsport en daar wringt de schoen. Wil je goed worden dan moet je buffelen, talent hebben, studeren en natuurlijk de juiste timing hebben. Om een held te worden moet dit nog in het kwadraat en moet de media je ook nog oppikken.
Stel je nu eens voor dat we op hier op Forexfox een actie zouden houden waarbij we potentiële forex toppers zoeken en dat ze zouden worden opgeleid door een team, waarbij het uiteindelijke doel zou zijn dat je met forex structureel van zou kunnen leven in de ruimste zin van het woord. Waar zou zo'n potentiële kandidaat aan moeten voldoen? Stel je eens voor dat hiervoor een TV format geschreven zou worden en het op tv wordt uitgezonden met een aansprekende titel. Zou dit kans maken of zal het de man met de pet het een worst zijn en kijken ze veel liever naar een aankomend musical talent? Ik begrijp ook dat het niet echt aanspreekt om een individuele trader alleen maar achter zijn pc te zien die lijntjes aan het trekken is om een goede trade op te zetten. Toch heb ik vorig jaar een geweldige serie gezien die over beurs handelaren die werden gevolgd. En de film Wall Street was ook een groot succes. Het grote geld lonkt en mensen houden nu eenmaal om over dit soort dingen te dromen.
Zal ik hier ook maar verder over dromen en deze actie in de koelkast zetten of lopen hier toch foxers rond die denken dat dit wel eens zou kunnen aanslaan. Zouden er hier potentiële toppers rondlopen die aan zo'n project mee zouden willen doen?