Beste Foxers,
Afgelopen week was een beetje hectisch bij ons thuis vandaar ook dit ietwat warrige artikel. Let me explain: sinds jaar en dag hebben we een kat, Borre genaamd. Naast schattig, lief en pluizig is Borre behoorlijk arbeidsintensief en kostbaar. Naast het regelmatig overgeven en het zo nu en dan plassen naast de bak is deze raskat ook een grote fan van de dierenarts. Niet te verklaren maar veelvuldig onderzochte buik problemen, tandjes gedoe, allergisch voor goedkoop eten en weet ik veel wat. Met andere woorden, Borre heeft me al meer gekost dan de winst die ik deze week had kunnen halen op het moment dat Armijn en ik onze short goudpositie (120 ounce) hadden aangehouden (stoploss lag op 1802). Nu op 1677 AARGH. Maar goed even ademhalen en weer verder typen. Een kat kan veel geld kosten, dat weet je als je er aan begint en ondanks mijn gezeur houden we toch veel van hem en zijn we erg blij met hem. Echter tot mijn grote schrik wilde mijn vrouw opeens een hondje! Dat heb ik een paar maanden proberen weg te lachen maar opeens bevond ik me afgelopen zaterdag bij een hondenfokker, kochten we zondag een hond en sliep Sammie vanaf woensdag in de woonkamer (en mijn vrouw dus ook). Vanaf dat moment bestond mijn leven uit poepen, plassen, slecht slapen, kat & hond uit elkaar houden en nog meer van die dingen die volgens mij voornamelijk bij het ouderschap horen. Wij hebben geen kinderen dus het is allemaal best even wennen.
Nu is het bij Forexfox traditie dat ik om de zoveel tijd een stukje schrijf voor op de homepage en deze week was ik weer aan de beurt. Het is nu vrijdag dus je begrijpt dat ik deze week een beetje te maken had met een gebrek aan inspiratie. Natuurlijk de beurs ging snoeihard onderuit, Griekenland is spannend en weet ik veel wat…. Toch kwam der niks uit de pen en dwaalde mijn gedachtes steeds weer af naar de dog whisperer.
Toch was er deze week een gebeurtenis die het vernoemen waard is en die mij aan het denken zette inzake Sijbrand de beurshandelaar. Afgelopen dinsdag hadden Armijn en ik een bijeenkomst bij een groep trainers en coaches die in het hoge noorden enkele dagen bijeen kwamen om zich meester te maken van een strategie die te maken heeft met systematisch denken. Armijn en ik waren namens Forexfox opgetrommeld als case studie en een groep van ongeveer 20 trainers 'from all over the world' analyseerde onze groep Forexfox partners door verschillende trainers systematisch in een soort rollenspel tegenover elkaar te positioneren. Ik zal hier niet in detail gaan maar de inzichten die we hieruit kregen waren behoorlijk waardevol en op de weg terug begon ik 'systematisch' na te denken over Sijp de beurshandelaar door gewoon wat goede en slechte punten van mezelf te noteren en te analyseren. Dit ga ik ook hier in het artikel doen en misschien is het leuk als jullie als leden van Forexfox je goede en slechte punten lijst onder mijn artikel kunnen posten zodat we er misschien allemaal wat van kunnen leren.
Laat ik beginnen met mijn goede punten:
- Ik weet behoorlijk goed wat mijn zwakken punten zijn als trader.
- Behoorlijke kennis van de markt.
- Veel ervaring.
- Weet wat het is om grote bedragen te winnen en te verliezen.
- Heb blijkbaar een natuurlijke / ingebouwde stoploss die er voor zorgt dat ik nooit mijn ballen verlies (is iig nog nooit gebeurd).
Mijn zwakke punten:
- Het weten hoe het werkt in de theorie maar dat niet in de praktijk kunnen brengen.
- Te weinig discipline.
- VEEL te emotioneel.
- Fatalistische neigingen hebben als ik handel.
- Gretig zijn, dus grote klappers willen maken met kleine investeringen.
- Verliezen veel te lang laten lopen.
- Soms veel te graag willen traden om het traden.
Door de inspiratie van de case studie en het open nadenken over mijzelf als handelaar kwam ik tot de logische conclusie dat er nog behoorlijk wat verbeter ruimte is en dat ik vooral de zwakke punten moet erkennen, accepteren en er ook open over moet zijn. Daarom ook dit autobiografische en kritische artikel over mezelf. Reacties worden natuurlijk zeer gewaardeerd en de volgende keer zal ik dieper op de verschillende goede en slechte punten ingaan. Als ik dat nu ga doen dan wordt de tekst veel te lang en belangrijker nog, ik denk dat Sammie moet poepen en ik geef er toch de voorkeur aan dat dit buiten gebeurd.
De foto is natuurlijk van Sammie.
Tot een volgende keer.
Sijbrand