Door omstandigheden ben ik in de afgelopen periode redelijk goed geworden in de programmeertalen Java en MQL, en daarmee het programmeren van forex strategieën. De meeste, niet al te complexe strategieen kan ik snel in jforex of MT4 omzetten. Nu ben ik op zoek naar een goede, orginele strategie die geld op kan brengen. Daar kom jij, de Forexfoxer, in het spel!
Wat ik bedacht heb, werkt als volgt:
1. Verzin een strategie en leg hem helemaal aan mij uit (dat mag ook via mail of PM, het hoeft niet op een openbaar forum als je dit niet wilt).
2. Als ik er iets in zie zet ik de strategie om in computertaal en doe er allerlei tests mee.
3. Jij krijgt een uitgebreid rapport, hoe de strategie zich gedraagt over de afgelopen 5 jaar.
4. Gaan we de strategie echt gebruiken? Dan krijg je 5% van wat de strategie ooit opbrengt! (ik ken behoorlijk wat mensen met geld, dus dit kan flink oplopen)
Het mooie is: In principe is ALLES mogelijk. Bij wijze van spreken mag de strategie afhankelijk zijn van het weer in New York, als het maar werkt en er een (historische) database voor te krijgen is. Natuurlijk zijn er wel wat voorwaarden.
Allereerst moet de strategie significant winstgevend zijn over de afgelopen 5 jaar. Het kan dus niet zo zijn dat de strategie 1x per jaar handelt. Er moet een goede samplesize zijn. Ook moet het break-even punt, gemiddeld per jaar, geen enkel jaar minder dan 3 standaarddeviatie's weg zijn (waarbij de strategie zelf in de plus staat).
Simpeler gezegd, we zoeken dit:

Plaatje 1: Een mooie, gelijkmatig winnende strategie, met weinig drawdown en veel trades.
Niet:

Plaatje 2: Zelfde resultaat, maar met een veel grotere standaarddeviatie.
En al helemaal niet:

Plaatje 3: Zelfde resultaat, maar eigenlijk maar gewoon een enkele hele goede trade. Hiervan is niet te bepalen hoeveel “geluk” er bij kwam kijken.
Het doel is minimaal 5x je inleg in de afgelopen 5 jaar (5√5 ~ 1,38, dus ongeveer 38% per jaar). Dit om wat marge te hebben.
Natuurlijk mag de strategie geen gebruik maken van bekende “truukjes” om backtests beter uit te laten komen. Ik zal verschillende backtestmanieren gebruiken om dit zoveel mogelijk uit te vlakken.
Dus: verzin iets slims en verdien geld! Als er ontzettend veel respons is, zal ik er een paar uitkiezen die volgens mij op het eerste oog het meeste kans van slagen hebben. Ik kan dus niet garanderen dat je strategie ook echt onderzocht wordt, maar ik zal proberen om iedereen een gelijke kans tegeven.
Tot slot kun je er van op aan dat je strategie geheim blijft als je dit wilt. Ik heb interesse in noch belang bij het delen van jouw strategie met derden.
Orginele ideeën buiten de gebaande paden hebben mijn voorkeur, maar zijn absoluut geen voorwaarde.
Succes,
Admin