In de reeks het ondenkbare heb ik 3 artikelen geschreven over mijn zoekttocht naar een stuk vruchtbare grond. Mocht "het ondenkbare" gaan plaatsvinden in de nabije toekomst. Jullie kunnen hier de stuken terug lezen:
Deel 1
Het ondenkbare deel I
Deel 2
Het ondenkbare deel II
Deel 3
Het ondenkbare deel III
Het eerste artikel is alweer 1.5 jaar geleden geschreven. Ik voel dat we langzaam afglijden in de financiële schulden misère en we ons klaar gaan maken om het eindspel te spelen. Willem Middelkoop roept het al heel erg lang dat we financieel terminaal ziek zijn (te veel schulden) en dat het uitstel van executie is. We proberen momenteel te rekken. De verwachting is van meerdere analysten en bearische handelaren is dat de rampspoed zich tussen 2015-2018 gaat voltrekken. Stel je nu eens voor wat dat zou kunnen betekenen. Krijgen we hyperinflatie en wordt ons spaargeld compleet waardeloos? Vallen de banken om omdat regeringen failliet gaan en ben je gewoon je geld kwijt? Het is niet voor niks dat de goudprijs het ene naar het andere record boekt, dat gebeurt in onzekere tijden. Maar wat moet je met goud als alles dadelijk weg is? Je kan er moeilijk een broodje mee gaan kopen en als er geen geld meer is heb je in mijn ogen ook niet zoveel aan goud. Dit alles is mij al heel erg duidelijk en dat heb ik ook beschreven in artikelen en op het forum. Vandaar de zoektocht naar iets wat zijn waarde kan vasthouden maar nog belangrijker dat je er zelf wat aan hebt geval het gaat gebeuren. En mocht het niet gebeuren, wat natuurlijk mijn grote voorkeur heeft, dan moet er natuurlijk van genoten worden. Daar zijn we ons ook heel erg bewust van. Dat gaan we ook zeker doen. Wat zeg ik, we zijn er al druk mee bezig om ervan te genieten
Dat maakt deze missie zo bijzonder, ik zie het als een levensweg en de ervaringen die ik hiermee opdoe maken mij een nog completer mens. Ondertussen is de grond (12 hectare) met de oude boerderij is ons bezit en wordt er al druk gewerkt op het land en in huis om alles weer in oude en betere staat te herstellen. Natuurlijk met wat toevoegingen. Zo komt er een nieuwe boomgaard, waarin elke lekkere boom die mooie vruchten geeft zal staan. Een enorme moestuin waarbij alles wat er maar kan groeien aanwezig zal zijn tot in het extreme aan toe. Kruiden en de kippen en geitjes worden ook niet vergeten :-) Ik zeg wel eens gekscherend dat het de ark van Noach moet worden en eigenlijk is dat het ook. Ook wordt er met respect met de natuur om gegaan en zijn zaken zoals chloor uit den boze. Er komt natuurlijk wel een zwembad aangezien er water genoeg is omdat er eigen waterbronnen en riviertjes onder het land lopen. Om het zwembad schoon te houden wordt er gekozen voor UV met ozon zodat er op een complete natuurlijke manier het vuil wordt afgebroken.
De Missie van het landgoed Arminius & Vicente gaat worden dan het onze geliefden bescherming biedt tegen de de gevolgen van ondenkbare scenario's als milieu-, natuur- en economische rampen. Tot die tijd is het een ecologisch lustoord dat als voorbeeld dient voor anderen. De visie gaat om het evenwicht in de relatie tussen geven en nemen.
De aarde
Het evenwicht in de natuur en de aarde, is verstoord. We zijn gewend geraakt aan het 'produceren' van groente, fruit en vlees. Een apart woord; ‘produceren’. Het gaat toch om elementen uit de natuur die toch allemaal min of meer autonoom groeien? Levende zaken die wij mogen gebruiken. We zijn gewend geraakt het gebruik van kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen om de ‘productie’ te vergroten. Dat verstoort het ecosysteem, put de bodem uit en de bestrijdingsmiddelen vergiftigen onze lichamen langzaam maar zeker. Als mens op aarde zijn wij steeds meer gaan nemen; ontnemen misschien wel. Dit geldt voor grondstoffen en grondwater in het algemeen, maar ook voor land- en tuinbouw, visserij en bio industrie. Alles zo goedkoop mogelijk en geholpen door kunstmatige stoffen om het rendement te vergroten. Uitputting als gevolg, maar dat wordt niet onderkent in gedrag. Deze balans willen wij herstellen. Het land heeft 25 jaar mogen rusten. Het is bijgekomen en mag samen met ons weer tot bloei komen. Wij geven het land beplanting, water, aandacht en verzorging. Wij zullen hierbij geen gebruik maken van kunstmatige stoffen of giftige stoffen. Ook niet in lage doses. Wij nemen aan de andere kant de vruchten ervan en genieten van het zijn op het land.
De lokale gemeenschap in de omgeving zal ook bij dit project betrokken worden zodat er gebruik van gemaakt kan worden van delen van ons land volgens deze filosofie.
Het project zal uniek zijn en voelt in elke vezel van mijn lichaam goed en biedt ook bescherming in mijn hoofd als verzekering. Er zullen nog vele hoofdstukken geschreven worden over dit onderwerp en het gaat steeds mooier worden.