Recessie? of depressie?
De term recessie is regelmatig in het nieuws, of je nu een krant oppakt een tv of radio aanzet, recessie of depressie wordt steeds meer geassocieerd met de stand van zaken op de huidige economische markt.
Maar wat betekenen deze twee termen, en nog meer? Wat is nu het verschil tussen deze twee op elkaar lijkende termen? De omschrijving van recessie zoals macro economen die hanteren: Recessie betekent letterlijk 'teruggang' of 'achteruitgang'. Dit betekent dat de economische groei daalt en lager is dan gemiddeld. In de praktijk wordt wel van een recessie gesproken als de groei van het reëel bruto nationaal product (BNP) minimaal gedurende twee opeenvolgende kwartalen negatief is. (wikipedia) waar slaat dat reëel nu weer op? Dit is het bruto nationaal product (BNP) aangepast aan het inflatiecijfer. Dit maakt het een beter vergelijkbaar getal, zuiverder en reëel er vandaar de naam.
Reëel is dus een zeer belangrijke term in dit opzicht. Helemaal als je het in het licht van een recessie gaat bekijken. Op het moment dat je bruto nationaal product groeit met 4% zou je kunnen denken dat je goed bezig bent. Groeit je bruto nationaal product met 4% maar heb je op hetzelfde moment een inflatie van 4% dan groeit je reëel bruto nationaal product per saldo 0%. En we weten allemaal….0% groei = achteruitgang!
Een depressie is eigenlijk een grote recessie, waarbij grote ook kan worden vervangen door langdurig, of met een groot verval in reëel bruto nationaal product. Dit verval of achteruitgang in reëel bruto nationaal product is in deze situatie groter dan 10%. Een recessie gaat meestal gepaard met het over de hele breedte oplopen van werkeloosheidcijfers, het dalen van winstcijfers en het uiteindelijk failliet gaan van veel bedrijven.
Recessies door de jaren heen
In europa hebben we - mede door de 2 wereldoorlogen - ons stukje depressie wel gehad. Zelf moet ik bij het woord depressie toch denken aan "The great Depression" zo rond begin jaren ‘30 in Amerika. Misschien is dit wel via Hollywood ingegeven, door de vele films die over de depressie zijn gemaakt. Zwart-wit beelden van oude T-fords, snel wegschietende voetgangers en dames met jurken tot over de enkel flitsen door mijn hoofd. Alles tegen een grauwe achtergrond van rokende schoorstenen,stomende fabriekjes, kleine huizen , en vooral drassige straatjes.
De crash van Wall Street in 1929 en de daaropvolgende depressie gedurende de jaren 30 van de vorige eeuw zullen altijd bekend blijven staan als de jaren van "The great Depression".Tussen Augustus 1929 en Maart 1933 viel het reëel bruto nationaal product -van Amerika dus,duhhh - met ruim 30%. Na deze periode kwam een tijd van licht herstel dit werd weer gevolgd door een milde vorm van een depressie gedurende 1937 en ‘38. Dit laatste stukje wordt over het algemeen beschouwd als de laatste “echte” depressie in Amerika.
De oliecrisis in de jaren “70 van de vorige eeuw was in gang gezet door het verhogen van de olieprijzen door de olieproducerende landen – samen gegaan in een organisatie genaamd OPEC -. Door o.a. deze prijsverhogingen liep de inflatie op tot een record hoogte van ruim 11%. De hoge inflatie zorgde ervoor dat de rente op hypotheken ook omhoog ging en dat zorgde ervoor dat de economie in Amerika terecht kwam in een recessie. Deze recessie duurde ongeveer anderhalf jaar zo tussen 1974 - ’76.
De verenigde staten werd nogmaals getroffen door een recessie in de jaren ’80. De Fed – Amerikaanse federale bank – nam het besluit om de rente op leningen te verhogen tot 20%, om zo de inflatie te kunnen verslaan. Door deze absurde rente werden heel veel industrieën die met hoge leningen zaten gedwongen hun deuren te sluiten. Werkeloosheidcijfers rezen de pan uit door de vele faillissementen, en in veel Amerikaanse gezinnen was de pijn van deze actie door FED voorzitter Paul Volker goed te voelen.
Het is sinds 1850 zo’n 29 keer voorgekomen dat de economie in de Verenigde Staten – ze zijn daar DOL op statistieken, die zijn dan ook makkelijker te vinden dan gegevens over Europa van die tijd – groeide en even later weer ineenkromp. Gemiddeld duurde een groei periode 18 maanden en een periode van krimp 2 keer zo lang, 36 maanden namelijk. Ik moet nog wel zeggen dat de recessies steeds minder krachtig werden, dit ook ingegeven door het door de Federale bank gevoerde beleid om juist deze recessie tegen te gaan.
Lieve Noor…Hoe staan we ervoor?
We weten nu dat je in een recessie zit als je reëel bruto nationaal product afneemt, je werkeloosheid toeneemt, er over de gehele linie minder geïnvesteerd wordt,het consumenten vertrouwen afneemt, Denk ik dat we gerust kunnen stellen dat we in ieder geval nog steeds in een recessie zitten.
Maar zitten we nog steeds in een depressie? Is er sprake van “een tweede dip? ” Ik durf daar zelf geen antwoord op te geven, ik nijg er naar om te zeggen dat we “er nog niet uit zijn “ ik denk dat we de echte pijn nog gaan voelen. Zolang wij hier in Europa de broek al niet goed op kunnen houden - Portugal, Ierland, Griekenland, Spanje – .
Dit in een Europa – lees Eurozone - waar we echt bezuinigen om dekkende begrotingen te krijgen. Ben ik erg bang voor de toekomst van ons grote broer Amerika , waar een staatsschuldplafond constant verhoogd dient te worden, simpel en alleen door het feit… Dat we het zelf opgelegde plafond alweer bereikt hebben..
Zoals gezegd , ik zie de Europese economie nog wel in wat stormen terecht komen en daarbij alles op alles zetten om de Euro weer in veilige haven te loodsen – met of zonder alle huidige partners -.
Maar ik ben blij dat ik voor mijn inkomen niet afhankelijk ben van “the almighty dollar” want aan die zijde van de grote plas, ben ik bang dat ze het niet meer gaan rechtbreien in het komende decennium……….
Ik ben geïnteresseerd in jullie visie, idee, mening over dit onderwerp. Heb je ook een mening die je wilt delen…REAGEER AUB!
Thanks M.