Regelmatig kom ik op een verjaardagsfeestje of een andere bijeenkomst. Als je daar dan vertelt dat je in de online valuta en grondstoffen zit heb je meteen alle aandacht op je gericht. Veel geld verdienen met forex handel spreekt altijd mensen aan, omdat ze vaak een normale baan hebben lijkt ons vak wel een droom voor deze mensen. Je eigen tijd indelen en daarnaast ook nog inkomen te genereren! Maar klinkt dit niet veel mooier dan het in werkelijkheid is? De winnende traders die ik ken zijn nou niet de flamboyante jongens die je misschien wel als buitenstaander zou verwachten. Een ding heb ik wel geleerd in de afgelopen jaren: Je kunt wel hele hoge rendementen halen met deze handel, maar dat is bijna altijd korte termijn politiek. Hoe hoger de rendementen hoe groter de kans wordt dat je account als sneeuw voor de zon verdwijnt.
We zijn in een periode aangekomen dat er veel nieuwe aanwas komt van traders die zich verdiepen in de materie en je ziet ze bijna allemaal dezelfde fouten maken als wij in het begin. De meeste nieuwelingen geven de pijp dan ook snel weer aan Maarten als blijkt dat het toch niet zo makkelijk is als het doet lijken. Je kan het ze honderd keer zeggen, maar het is net zoals met kinderen het is vallen en opstaan. De een leert nu eenmaal iets sneller dan een ander en maakt hierna niet meer dezelfde fouten. Houd je aan je strategie, werk met een stop loss en zet een klein percentage in van je bankroll. Veel traders zijn die met een storting van een paar honderd euro denken rijk te worden, zullen op een dag wakker worden om uit deze droom te ontwaken.
Een goede trader die handelt zonder te veel risico kan absoluut een paar procent per maand pakken. Op jaarbasis zijn dat tientallen procenten , dat is natuurlijk veel meer dan het laten staan op een spaarbank rekening of op de beurs aangezien je in de valuta- en grondstoffenmarkt zowel met stijgende als dalende bewegingen je voordeel kan doen. Ik zeg niet dat je met een lage inleg een groot bedrag zou kunnen maken maar de kans dat je broke gaat is aanzienlijk. Ik ken zeker traders die in een hele korte periode zeer grote rendementen hebben gehaald. Dan denken dat ze het uitgevonden hebben en gaan op een wolk zitten. Het is en blijft toch elke keer jammer dat ze van de wolk afvallen omdat ze zich gewoon weg niet aan de basisregels houden. Om een goede trader te zijn en te blijven moet je nu eenmaal je emoties aan de kant zetten, en als een saaie piet je trades doen. Mooier dan dat kan ik het helaas niet maken.
De belangrijkste vraag is in mijn ogen niet "hoeveel verdien je nu?", maar "zie ik je over een aantal jaar nog steeds handelen?" Ik heb wel eens een stuk geschreven over waarom de een wel succes vol is met traden en de ander niet en het antwoord is ook heel helder. Niks komt aanwaaien je zult er keihard voor moeten leren, blijven studeren en onderzoeken. Er komt een moment dat je strategie gewoon niet meer goed werkt. Je zult dus altijd moeten blijven testen en verder moeten blijven ontwikkelen. Via onze forexfox community kan je gelijkgestemden vinden en kan je veel verder komen dan wanneer je alleen op onderzoek uitgaat. Dit is waarom we forexfox begonnen zijn, jullie verder te helpen om betere traders te worden en verder te kijken naar meerdere mogelijkheden om zodoende over een paar jaar te zeggen: "Bedankt Forexfox jullie hebben mijn leven een stukje mooier gemaakt!

"
Armijn