Een paar jaar geleden las ik in de Financial Times een fantastisch artikel over hoe de “echte mannen” geld aan ons verdienen. Niet dat ik altijd de Financial Times lees, maar zo af en toe in het vliegtuig wil ik nog wel eens even mijn best doen. Dit artikel is dus niet per se iets waar je direct als trader iets aan hebt, maar het is wel, wat mij betreft,
awe inspiring achtergrondinformatie.
Waar hebben we het over? High frequency trading, hoge frequentie traden gaat als volgt in zijn werk. De NASDAQ biedt bedrijven tegen betaling de mogelijkheid om orders 30 milliseconden voordat ze op de markt komen te bekijken. Dit heet:
flash orders. Dit is eigenlijk bedoeld om orders tegen elkaar weg te kunnen strepen voordat ze op de (publieke) markt komen.
Stel, iemand wil 10.000 aandelen AAPL (Apple) kopen. De marktprijs is 342.41 en de maximaal ingestelde prijs is 342.60. Een bedrijf dat aan HFT doet heeft een computer dat deze orders bekijkt, dus ook deze order ziet.
Vervolgens gebeurt er binnen 30 miliseconden het volgende:
1. De computer ziet dat er een kooporder is voor AAPL, maar weet de limietprijs niet.
2. De computer doet een kleine IOC (
immediate or cancel) order op 342.45. Word deze opgepakt? Dan op 342.50, 342.55, 342.60 etc. Tot deze niet meer opgeslokt worden door de order. Zo is duidelijk waar de limietprijs zit.
3. De computer vervult de order voor de maximale prijs die de ingever van de order wil betalen
4. De order komt zodoende nooit op de (publieke) markt en de computer koopt direct op 342.41 terug op de markt.
5. Easy profit!
Milliseconden
Tot zover allemaal mooi voor te stellen: Maar het wordt mooier. Er is namelijk niet één bedrijf dat dit doet, er zijn er een heleboel. Deze concurreren weer met elkaar voor iedere order. Snelheid is geboden en dus geven deze bedrijven megabedragen uit om één of enkele milliseconden van hun responstijd af te schaven.
Gestolen software
Zoals je je voor kunt stellen krijgen de mensen die deze computers programmeren flink betaald. De software moet constant geupdate en veranderd worden, omdat je anders achter gaat lopen bij de concurrentie. Een paar jaar geleden besloot een nieuw bedrijf, Teza tech, een van de programmeurs van Goldmand Sachs weg te kopen (door zijn, reeds niet geringe, jaarsalaris te verdriedubbelen). Deze man, Sergey Aleynikov, ging nog wel even snel een kopietje te maken van de software, zoals GS deze had staan. Ze kwamen er bij GS helaas snel achter en waren not amused. Ze schakelden de FBI in, omdat als je de kern van deze software kent, deze
exploitable is.

Sergei Aleynikov
Een maand geleden kwam de uitspraak: 97 maanden in de gevangenis en een boete van 12,500$ (vooral de boete vond hij vast een groot probleem).
Ook op de optiemarkt
Maar er gebeurt meer. Ook op de optiemarkt zitten we te traden tegen razendsnelle computers. De waarde van de optie is volgens modellen heel precies te berekenen (deze is namelijk gekoppeld aan de onderliggende waarde en afhankelijk van een aantal standaardfactoren). Daar kun je natuurlijk je voordeel mee doen. Zo zijn er –ook in Nederland- bedrijven die na aanleiding van deze theoretische optieprijzen marginaal hoger dan deze prijs verkopen, en marginaal lager kopen. Dit allemaal razendsnel, en bijna helemaal geautomatiseerd. Dit, in combinatie met een deal met euronext waarin ze verplicht zijn altijd een bied en een laatprijs te geven, verdient ook het predikaat
easy profit!
Zelf kunnen we dit helaas niet, maar we kunnen ons wel realiseren dat deze bedrijven puur het systeem uitbuiten, en zelf er niets iets als een strategie of langetermijnvisie op nahouden. Als we dit op particulier handelen betrekken is dit wel iets waar we wat mee kunnen: Je hoeft de toekomst niet te voorspellen: Als je maar trades doet met een positieve verwachtingswaarde!
(EN, als je nog eens voor 3 miljoen euro Apple aandelen wilt kopen, stel dan een strakke limietprijs :-))
Admin
PS: Lees ook nog even
het artikel op wikipedia over de flash crash.