Een van mijn grote hobby's is om op funda en andere huizen sites te snuffelen en om makelaars te bezoeken als ik in een andere plaats of land ben. Ik ben gefascineerd over de prijzen van huizen en grond zolang ik mij al kan herinneren. Vanuit deze interesse heb ik ook regelmatig hier en daar een (recreatie)(nieuwbouw) huis(je) gekocht om er mee te handelen en natuurlijk ook om gewoon in te wonen. Het huren van een huis is totaal niet aan mij besteed maar heb ik wel in het verleden gedaan en dat is niet omdat het niet slim zou zijn om te huren maar meer een innerlijke kracht die roept: Als je huurt is het niet van jezelf en dat hoor ik veel vaker mensen roepen. Echter al deze mensen hebben een hypotheek bij de bank dus eigenlijk is de bank eigenaar van je woning
Je kan geen krant openslaan of het gaat wel over de woningmarkt. Op het internet kom je overal websites en fora tegen die over dit onderwerp gaan. Meer dan de helft van de Nederlandse mensen woont in een koopwoning en daarom hebben veel mensen er ook een mening over. In veel nieuwsartikelen en onderzoeken zie je dat er een negatieve trend is in de verkoop van huizen, dat er meer huizen te koop staan en dat de prijzen dalen. Ik kom de laatste tijd nog wel eens op een verjaardagsfeestje en dit onderwerp wordt altijd wel aangesneden en iedereen heeft er wel wat over te zeggen. Maar de algemene consensus is ronduit negatief. Alleen als er makelaars, tussen personen van hypotheken, ontwikkelaars of iemand heeft zijn huis te koop staan op zo'n feestje is wordt het lachen. Deze mensen zijn zeer enthousiast over de woningmarkt en komen altijd met de volgende 2 punten. Er is schaarste op de Nederlandse woningmarkt en daarom zal de prijs altijd omhoog blijven gaan op termijn. En de huizenprijzen stijgen gemiddeld altijd wel over een langere periode en dan wijst men naar de afgelopen 25 jaar.
Persoonlijk roep ik al te lang (vanaf 2000) dat het zo niet langer kan en dat de prijzen van onze huizen te ver door zijn gestegen dat het niet meer een natuurlijke balans is van wat je koopt en de eigenlijke waarde. Maar goed, ik begrijp ook wel dat de uitdrukking wat de gek er voor geeft niet zomaar uit de lucht komt vallen
Zolang de banken ons veel geld willen lenen en de rente laag is en we allemaal maximaal profiteren van de hypotheek aftrek denken veel mensen dat het niet zo'n vaart zal lopen en dat alles wel weer op zijn pootjes terecht komt. Nou wil ik niemand uit zijn mooie droom wakker schudden maar ik wil met een paar punten aangeven dat het tij heel hard aan het keren is en dat we over een aantal jaren in een hele andere situatie zitten. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening en als jullie het anders zien kunnen we hier natuurlijk over discussiëren in het forum.
We zitten nu in een kopersmarkt er staan meer huizen te koop dan dat er mensen een woning zoeken. Er kan weer normaal onderhandeld worden en dat drukt altijd de prijzen. Kijk maar eens om je heen en je ziet veel meer “te koop” borden dan een tijd geleden. Over het “H” woord mogen we het eigenlijk niet hebben omdat dit heel veel pijn gaat doen maar uiteindelijk zal hier vroeg of laat toch aan getoornd worden en dat betekend dat mensen minder belastingvoordeel krijgen en dus een prijsverlagend effect op de huizenprijs zal hebben. De banken stellen ook veel meer zware regels in om een hypotheek te krijgen. Bij de wet hebben ze nu ook besloten dat je niet meer mag lenen dan 4 keer je bruto salaris. Alleen deze feiten zullen de prijzen al met (tien) tallen procenten laten zakken in de aankomende jaren. Rente staat historisch laag en als de rente maar een beetje op gaat lopen is het hek helemaal van de dam. Maar het belangrijkste feit dat mensen pas een huis gaan kopen als ze hun eigen huis verkocht hebben gooit de hele woningmarkt compleet op slot en worden er te weinig huizen verkocht. De tijden dat mensen hun huis snel kwijt raakten is voorbij we zitten nu in een “bear” markt en de “wake-up call” zal voor vele huizenbezitters nog gaan komen.
Zolang je de hypotheek gewoon kan betalen en je niet in een scheiding ligt of je baan mag houden is er nog niet zoveel aan de hand maar wat er in je hoofd gaat gebeuren als je hypotheek hoger is dan de werkelijke waarde zal niet bijdragen aan een hogere geluksfactor in Nederland. Hier in mijn straat in Assen staat een huis al ruim 3 jaar te koop voor 550.000 Euro en als je daar goed over nadenkt wordt je daar toch helemaal niet goed van. Ik kom nog uit het gulden tijdperk en als jij mij 10 jaar geleden had gezegd dat deze woning in Drenthe in een lullig straatje: 550Ke x 2.10 x 1,10 (kosten koper) 1.27 miljoen gulden moet kosten had ik je recht in je gezicht uitgelachen. En wat doen deze mensen, die laten al jaren deze prijs gewoon op dit niveau omdat de makelaar zegt dat die woning dat gewoon waard is. Ik denk dat die makelaar gewoon een sadist is

De woning staat nu al een hele tijd leeg en dat geldt voor veel meer woningen en als die woningen niet onderhouden worden kan je natuurlijk wel begrijpen dat het nog meer prijsverlagend zal werken.
Wat wil je nu eigenlijk met dit artikel zeggen Armijn?
Alles heeft zijn prijs en zo geldt dat ook in onze Forex business je koop iets omdat het goedkoop is en verkoopt iets omdat je denkt dat het te duur is. En dat geldt natuurlijk ook in de woningmarkt. Waarom zou je nu een woning kopen als die aan de bovenkant van de boillinger bands staat als je die ook misschien zou kunnen kopen als die aan de onderkant van de boillinger bands staat? En je bespaard ook nog eens je “roll over fee” Dit is mijn persoonlijk visie waarbij ik denk dat de kans groter is dat de huizen prijzen zullen dalen dan dat ze de aankomende jaren zullen stijgen. Just like in our business, zoek je kansen en trek je lijntjes en volg het nieuws. Niks nieuws voor ons als traders.