In dit artikel zal ik proberen uit te leggen waarom technische analysetools in veel gevallen flink tekortschieten. Ook zal ik oplossingen proberen te vinden voor dit probleem en aangeven wanneer technische analyse wel zinnig kan zijn.
Eerst even een voorbeeld. Let wel: Het kostte me 10 minuutjes om dit te vinden en is dus,
by no means een uniek geval.
Om 00:30 raakt de RSI(14) de onderste band. Dit kan een onderdeel van een koopsignaal zijn voor je systeem.
Op deze (zelfde) grafiek ziet het er al weer heel anders uit. Verre van een (een deel van een) koopsignaal in ieder geval. Sterker nog, de RSI is ruim boven de 50. Welke indicator ik hier gebruikt heb? Ook de RSI! Het enige wat ik gedaan heb is de periode van 14 naar 17 verschoven!
Dit voorbeeld staat helaas niet op zichzelf en is zeker niet het meest extreme voorbeeld. Met goed begrip van de onderliggende wiskunde kun je met practisch elke indicator op ieder moment een koop EN een verkoopsignaal creeeren. Dat geeft eigenlijk al weer dat er iets niet helemaal goed zit.
Fundamentele zaken gooien roet in het eten.
Ook intrisiek zit er wat fout: Een deel van het probleem is het te beperkt kijken naar een markt. In principe zou een indicator best goed kunnen werken. Als niets invloed zou hebben: Onderliggende economieen verschuiven niet, traders slapen niet en gaan niet op vakantie, mensen wisselen nooit geld etc. Dat ditalles wel gaande is, “snapt” de indicator niet.
Een indicator kijkt naar de prijsontwikkeling in het verleden, en baseert daarop een advies voor de toekomst. Maar als de prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de JPY hevig wordt beinvloed door bijvoorbeeld de gevolgen van een tsunami, gaat deze vlieger natuurlijk niet op. Tenzij je gelooft dat een financiele indicator een tsunami kan voorspellen.
Natuurlijk gaat dit ook op in “kleinere” gevallen: Een indicator kan simpelweg niet voorspellen wat de rente gaat doen, wie er president wordt, wat de grote traders als stoploss instellen etc. Puur omdat dit “echte wereld” zaken zijn.
Op fundamenteel gebied missen er dus te veel variablen om ook maar
iets zinnigs over de markt te kunnen zeggen.
TA is random
Maar er is meer, want zelfs als je dit allemaal links laat liggen, zou het voorbeeld uit het begin van dit artikel nog steeds op gaan: Zelfde indicator + marginaal andere instellingen = compleet ander signaal.
Dit komt doordat indicatoren eigenlijk slechts manieren zijn om (gecomprimeerde) prijsontwikkeling weer tegeven. Het tovert een candlechart om in een signaal, in principe mag je als gebruiker bepalen hoe dit gedaan wordt. Dus is het signaal meer afhankelijk van de gekozen instellingen, dan van de gebruikte indicator.
Velen zeggen tot slot dat indicatoren een self-fullfilling prophecy geworden zijn. Dat zou op kunnen gaan, als er over de gehele linie dezelfde indicator gebruikt wordt. Met precies dezelfde instellingen, op precies dezelfde charts. Dat zijn zoveel mogelijkheden, dat het onrealistisch is om te zeggen dat een enkele combinatie van instellingen zijn stempel op de markt zou kunnen drukken.
Dus alles kan overboord?
Eigenlijk wel ja,
real world events kun je simpelweg niet vergeten in je analyses, ze hebben namelijk veel meer invloed dan welke historische prijsontwikkeling dan ook. Op de hele korte termijn valt voor technische analyse misschien wat te zeggen, maar dan nog stuit je op eerdergenoemde tweeslachtigheid van indicatoren. Wie zegt tenslotte of ik RSI (14) of RSI (17) dien te nemen om half 1 's nachts?
Prijsontwikkelingen zijn echter niet willekeurig. Dus als je een systeem zou kunnen bouwen wat alle factoren die prijsontwikkeling tot stand brengen meeneemt, zou je hier absoluut een hoop geld mee kunnen verdienen. Tot die tijd blijft het noodzakelijk om zelf na te blijven denken en niet zomaar te vertrouwen op TA.
Succes met traden!
Admin