Forex – het verlaten van ingenomen posities de exit strategie.
Forex , aan het begin van een Forex carrière is het nemen van de juiste beslissing vaak een probleem. Wanneer te kopen, wanneer te verkopen, hoelang je positie vast te houden. De mens is van nature een angstig wezen, we laten de verliezende positie vaak te lang doorlopen waar we de winst juist weer veel te snel nemen.
In samenwerking met een goed Moneymanagement systeem ben ik er van overtuigd dat de grootste winsten zijn te behalen met een juiste, dus goede exit strategie. Waar bestaat zo’n goede exit strategie dan uit zul je jezelf afvragen?
Naar mijn idee zijn er minimaal 5 verschillende exit strategieën binnen de moderne Forex systemen te gebruiken. Er zullen er meer zijn maar dit lijken de belangrijkste, oordeel zelf.
1) Als je in Forex een positie hebt ingenomen maak je altijd gebruik van een stop loss dit is meestal een intial stop die gelijk of verschillend kan zijn aan je trailing stop net welke jouw voorkeur heeft en ook nog afhankelijk volgens welk systeem je op dat moment aan het handelen bent. Het doel van deze stop is er voor te zorgen dat als je trade de verkeerde kant op gaat je niet oneindig veel verlies kunt maken maar dankzij de stop loss worden je verliezen gelimiteerd. De stop loss staat over het algemeen dichter bij je entry point dan je trailing stop en dit is dan ook je eerste veiligheidslijn.
2) Instellen van een take profit stop is ook een veel gebruikte strategie. Je gaat een trade aan en in het begin van de trade bepaal je eigenlijk je maximale winst, dus je exit point wordt al vroeg bepaald. Je kunt hier de hele of bv een deel van de trade sluiten. Zelf wil ik nog wel eens een halve positie sluiten en met de andere helft verder speculeren. Ik kan niet zeggen dat dit altijd even slim is omdat ik mijn exit point vooraf niet zomaar ergens heb neergezet en eigenlijk zou ik de winst gewoon moeten nemen.
3) Gebruik maken van de break even stop loss, dit doe je op het moment dat je trailing stop naar het entry punt van je trade is geschoven. Deze stop gebruik je om je winsten te beschermen – zoals we in golf zeggen: een par doet je kaart geen pijn – zo zal een even stephen trade nooit je bankroll verwoesten. Je maakt van deze tactiek gebruik in erg volatiele markten waarbij de kans om je trailing stop te hitten erg groot wordt als je deze break even stop loss niet gebruikt.
4) De trailing stop, als onderdeel van jouw exit strategie in Forex. De tralingstop is een stop die mee beweegt met de richting van de trade dus omhoog bij long en naar beneden bij een short positie. De ideale traling stop geeft je genoeg ruimte om een kleine onderbreking in de trend van je trade op te vangen maar zorgt er tegelijk voor dat als de trend omslaat je met een mooie profit wordt uitgestopt.
5)
Last but not least het verlaten van de stellingen n.a.v. uitkomend nieuws. Je kunt een positie sluiten omdat er groot economisch nieuws aankomt dat een niet voorspelbare invloed op je trade heeft. Tijdens het uitkomen van nieuws wil de volatiliteit nog wel eens drastisch toenemen waardoor – in de ergste gevallen – je stop geraakt wordt en jij een goede trade toch gesloten ziet worden door je beveiligingssysteem. Om dit te voorkomen sluit je de positie voor het nieuws de mensen - lees wereld - bereikt.
Graag zou ik van jullie andere niet genoemde exit strategieën binnen forex willen zien , zijn er strategieën die zich in het verleden bewezen hebben die hier niet bij staan. Ik kan me zo voorstellen dat er nog wel meer mogelijkheden zijn om tot een goede exit strategie te komen… Zo ja reageer hieronder . Thanks