Ogen als indicatoren, en ja dat zijn ze, hele goede zelfs. Dat had je misschien niet gedacht, maar ze zijn oneindig goed, zolang je ze blijft trainen. Dit zegt ook gelijk dat, niet menselijke indicatoren zoals, Macd, Rsi, Ma, enz. niet zo heel goed zijn, waarom niet? dat leg ik nu uit.
Als voorbeeld neem ik een onderdeel vanuit mijn eigen opleiding, namelijk de opleiding Elektrotechniek. Voor mijn opleiding heb ik een regelsysteem moeten maken. Dit regelsysteem is te vergelijken met een het remmen van een auto. Sprekend uit ervaring is het best moeilijk om zo'n systeem te maken.
Voorbeeld, je rijdt 120 op de snelweg, en je ziet voor je dat ze vaart minderen, maar de auto's komen niet zo heel snel op je af. Wat doe je dan, je haalt je voet van het gas om ook minder vaart te maken. Je denkt dat is toch logisch? Ja, dat is het ook, omdat wij dat geleerd hebben. Nu zijn je ogen al indicatoren.
In het volgende voorbeeld rijdt je weer 120, maar nu trapt er iemand voor je, heel hard op de rem. Dus wat doe je, je trapt ook heel hard op de rem. Dit is waarschijnlijk een schrik reactie, een reactie uit angst. De auto achter je zat net even een leuke zender op te zoeken, en trapt net te laat op de rem en zit zo bij jouw achter op de bumper, leuk..
Dit is wat een automatisch remsysteem ook zou doen, de auto voor hem remt heel hard, dus remt hij ook heel hard. Logisch toch? Vervolgens zit de auto achter hem weer op zijn bumper.
Wat zou je de volgende keer doen? Waarschijnlijk weer precies hetzelfde, maar na een paar keer de fout te hebben gemaakt, denk je na,.... hoe zou ik dit kunnen voorkomen?.... Heel simpel, je raakt niet in paniek, je schakelt je emotie uit. Vanaf het moment dat de auto voor je heel snel op je af ziet komen, ga je remmen, kijkt in de achteruitkijkspiegel, ziet dat degene achter je totaal andere dingen doet, je werpt een blik op je rechter spiegel en ziet dat er niks op de vluchtstrook bevindt. Je stuurt licht naar recht en laat je zo uitrijden op de vluchtstrook. Degene achter je ziet het eindelijk ook en heeft nog genoeg tijd om te remmen. Deze keer geen schade, he!?!
Dit kunnen wij wel, maar een indicator niet. Maar zoals je in het bovenstaande voorbeeld leest, is dat je wel je emotie onder controle moet houden, doe je dit dan zijn de oplossingen oneindig, je bedenkt een creatieve oplossing, en alles komt goed, oftewel WINST.
Wat heeft dit nu met traden te maken zul je je misschien afvragen,hier het antwoord. Wanneer je je ogen traint tot indicatoren samen met het uitschakelen van je emotie, zal er voor zorgen dat je een professionele top trader word, dit omdat je snel reageert en een creatieve oplossing vindt.