Welkom in 2011: Het beleggersklimaat? Nou, onzeker! Afgelopen jaar hadden we wel een kleine eindejaarsrally. Ik vond dit zo'n vreemd fenomeen dat ik er maar eens ingedoken ben.
Want hoe komt dat nou eigenlijk? Zo'n eindejaarsrally? En wat is het eigenlijk?
Wel, de laatste vraag is natuurlijk het simpelst te beantwoorden: Een eindejaarsrally is het (schijnbare) aantrekken van koersen tegen het einde van het jaar. Vlak voor het vallen van de vlag en het opmaken van de cijfers, gaan de koersen nog even een klein stukje omhoog.
Natuurlijk, zoals altijd met een beursfenomeen, moet er een kleine slag om de arm genomen worden. Het is immers vaak zo dat als iets zich voordoet (zoals aantrekkende koersen in december) men gaat roepen: Zie je wel, dat komt door dit en dat fenomeen (zoals eindejaarsrally). Doet ditgeen zich niet voor (in ons voorbeeld: Dalende of gelijkblijvende koersen in december), dan hoor je niemand, tot een volgende gebeurtenis waar mooi een naam op te plakken valt...
Al met al belangrijk dus om echt eens naar de cijfers te kijken. Gelukkig, zoals altijd, heeft hier iemand onderzoek naar gedaan. Om geen plagiaat te plegen: Het onderzoek kun
je hier vinden. Een stukje onder het midden kun je “Conclusions” vinden, als je niet alle cijfers door wilt kijken.
Je kunt hier zien, dat december
inderdaad een positieve uitschieter is ten opzichte van de rest van de maanden (de grote vraag is natuurlijk of een n van 70 voor deze steekproef genoeg is om van een onderliggend verschil uit te kunnen gaan, maar dat ter zijde. We gaan er voor dit artikel van uit dat dit er is). Wauw! Lage standaarddeviatie, meer dan 75% winnende maanden, alleen nog maar beleggen in december dus?
Ook onze eigen AEX deed mee
Nou, zo'n vaart loopt het niet, maar je kunt er natuurlijk wel je voordeel mee doen!
Voor dit artikel is het erg interessant om ons eens af te vragen waarom zoiets nou bestaat. Zoals vaak zijn er een hele boel verklaringen om uit te kiezen. De belangrijkste in mijn optiek zal ik even behandelen.
1. Men verwacht het, dus het is er.
Mensen verwachten dat koersen omhoog gaan, dus ze gaan net iets vaker long. Dit effect is sterker dan bij indicatoren, omdat er geen verschillende instellingsmogelijkheden zijn (kijk je bijvoorbeeld voor het selffullfilling prophecy naar de RSI met een periode 14 of 20?). Het is simpel: De beurzen gaan omhoog in december, dat is de wijsheid.
2. Fund managers
Tegen het einde van het jaar is het tijd om de klant te laten zien waar hun geld in zit. Veel fondsmanagers doen daarom een schoonmaak: Slecht presterende aandelen worden eruitgegooid, en het overgebleven geld wordt in goed presterende (maar liquide, grote) aandelen gestoken (hierdoor stijgt de index).
3. Psychologie
Mensen voelen zich beter aan het einde van het jaar, er is gezelligheid, familie e.d. Daardoor is men positiever ingesteld dan normaal en zorgt voor wat meer mensen long dan normaal.
Uiteindelijk zijn dit slechts een paar mogelijke oorzaken. Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren. Mijn onderzoek op het net leverde nog heel wat andere mogelijkheden op. Zo schijnt er in Amerika een fiscale regel te zijn die het interessant maakt om in januari te kopen, dat weet men, dus als je in december koopt, kun je profiteren van koersstijgingen in januari. Daarnaast kan het natuurlijk ook gekker: Astrologie, numerologie en dergelijke, ze hebben allemaal wel een verklaring.
Al met al ga ik in december maar eens long ;-)
Admin