Dit keer ga ik het boek “Eigen Schuld” bespreken wat ik afgelopen periode gelezen heb. De schrijvers Arie Buijs en Dirk Gerritsen hebben een interessant financieel boek geschreven van 174 bladzijden over de krediet crisis en wat voor beleggingslessen wij daar als lezer van kunnen leren.
De crisis van 2008-2009 kwam voor velen als een verrassing. Hebben we niet te veel vertrouwd op het oordeel van analisten, kredietbeoordelaars en fondsbeheerders? Ze geven ons een uitgebreide analyse van wat er allemaal mis gegaan is en waar wij van kunnen leren zodat we onze kop niet 2 keer gaan stoten. Het boek is in de zomer van 2010 uitgekomen en erg actueel. Het boek leest niet echt heel lekker weg en er staan veel financiële termen en grafieken in. Dit boek is zeker niet bedoelt voor mensen die weinig van de financiële wereld weten. De zware kost is wel een “must read” voor mensen die onze website bezoeken vind ik persoonlijk. Het boek heeft 4 hoofdstukken te weten: “Geen rendement zonder risico”, “Eigen vermogen of onvermogen”, “Experts en charlatans” en “Sentiment of trend”. Vooral van de laatste 2 hoofdstukken heb ik veel geleerd en ben ik een stuk wijzer geworden.
Wat voor domme dingen zouden wij niet meer moeten doen? De schrijvers geven nog een mooie samenvatting van de zaken die ze allemaal besproken hebben en ik zal er hier een paar uitlichten om jullie te informeren.
1) Advies van analisten geeft zeker geen voorsprong op de rest. Lees de oordelen maar alleen opvolgen als het past in je eigen logica.
2) Kredietbeoordelaars worden betaald door het te beoordelen bedrijf en dat brengt verschillende belangentegenstellingen met zich mee. Ze zijn ook niet in staat gebleken om korte termijn faillissementen te voorspellen.
3) Sommige beleggingskansen zijn te mooi om waar te zijn. Hoe hoger het geboden rendement, des te meer risico er doorgaans mee gepaard gaat. En als die exotische aanbiedingen glossy brochures hebben en een minimale inleg van 50.000 euro vragen, denk dan nog maar een keer extra na.
4) Technische analyse biedt een onbeperkte hoeveelheid aan analyse mogelijkheden. Het is leuk om te lezen, maar vaar er niet blind op. Helaas voor de aandelenbelegger wordt keer op keer vastgesteld dat al deze methoden niet in staat blijken te zijn om de richting van de markt te voorspellen.
5) Kijk bij beleggingsaanbiedingen altijd naar de kostenstructuur. Let goed op of de winst niet bovenmatig wordt afgeroomd door de fondsbeheerder. En koop zeker geen beleggingen die je niet begrijpt.
6) Je kunt diversificeren zo veel als je wil, maar als alles omlaag gaat, ga jij net zo hard mee. Het zorgt er in ieder geval voor dat jouw resultaat niet ver afwijkt van het marktgemiddelde. Liever spreiden dan lijden.
Eigenlijk zou iedereen deze lessen op school moeten krijgen, als je ziet hoe vaak het mis gegaan is en hoe vaak het nog zal misgaan in de toekomst. Mensen en geld is iets bijzonders. Het feit dat sommige mensen keihard hebben gewerkt of op een slimme manier een vermogen bij elkaar gespaard hebben in hun leven en dan rücksichtslos hun zuurverdiende centjes in een beleggingsfonds of beheerder meegeven is erg zuur als het dan misgaat voor deze beleggers. Van teakhout, EasyLife en Palm Invest ze worden stuk voor stuk in het boek opgenomen en geanalyseerd. De AFM heeft het er maar druk mee maar ondertussen zijn er tienduizenden beleggers gedupeerd.
Ik ben de schrijvers erg dankbaar dat ze mijn kennis verder hebben opgeschroefd en ben momenteel bezig het boek te lezen “Trading in the Zone” van Mark Douglas en ik zal volgende keer deze gaan bespreken.
Je kan het boek “Geen Schuld” kopen bij bol.com voor 19,90 Euro.

Eigen schuld
A. Buijs & Gerritsen, D.