Het is in principe heel goed mogelijk om op internet verschillende verhalen te vinden over de risk reward ratio in forex. Toch is dit een dusdanig essentieel onderdeel van een goede - lees winstgevende forex strategie - dat ik het hier nogmaals wil benoemen. Het is net als in het gewone leven van belang om te kunnen weten tot hoever je, je geluk, of je bankrekening kan uitrekken om toch nog `verstandig `bezig te zijn.
Ik wilde het in dit licht gezien dan ook hebben over het nemen van risico in het opzetten van trades.
Zoals we in forex ondertussen wel gewend zijn bestaat ook dit forex begrip eigenlijk uit engelse woorden, en ik merk aan mezelf dat als ik die ga vertalen het niet natuurlijk meer aanvoelt. Ik kan me uit de poker nog wel herinneren dat ik liever `raise` en `fold` zeg dan `verhogen`en `wegdoen`.. Wat wel prima Nederlandse vertalingen zijn voor de gebruikte Engelse termen...maar toch.
De `risk reward ratio `is eigenlijk niet meer en niet minder dan een berekening die staat voor het risico dat jij wilt lopen om een bepaalde winst te behalen bij het opzetten van een trade in forex. Je kunt tijdens de trade natuurlijk wijzigen van plan - door voortschrijdend inzicht of spectaculair nieuws bv - maar dit is duidelijk een gegeven dat je in je beslissingen vooraf moet meenemen.
Een voorbeeld zegt meer dan een verhaal dus wat bedoel ik met risk reward ratio in forex: Je gaat bijvoorbeeld voor een stop loss van 10 pips en een take profit van 40 pips dan zou je risk reward ratio 10:40 oftewel 1:4 zijn, je riskeerd 10 pips om met deze trade 40 pips winst te maken. Dit is een willekeurig gekozen voorbeeld en is dus niet een advies om deze risk reward ratio als standaard te nemen.
Maar hoe kan ik risk reward ratio nu inzetten bij mijn analyse voor een goede trade vooraf?
In de basis moet je natuurlijk kijken naar mogelijkheden waar het risico op verlies kleiner is dan de kans op succes of, de betaling bij succes dusdanig hoger is dan bij verlies dat je dit risico over meerdere trades kunt verspreiden.
Het behoeft geen uitleg, dat hoe vaker je goede trades doet en dus pips winst maakt, des te vaker je tegen verliesgevende trades mag oplopen om op de lange termijn toch een succesvol trader te zijn. Als we kijken naar het gebruikte voorbeeld hierboven dan hoef je dus maar 1 goede trade te maken om er zelfs 3 te kunnen verliezen en toch nog winst te maken. Op deze manier heb je dus op de lange termijn maar 1:2 goede trades nodig om toch ruimschoots winstgevend bezig te zijn.
Welke risk reward ratios moet ik dan gebruiken?
Het hangt helemaal af van de condities in de markt en wat voor trader jezelf bent, als je houdt van grotere risico’s kun je de stop loss natuurlijk veel verder weg zetten dan een paar pips, je moet in dit geval je take profit ook verder weg zetten om dezelfde risk reward ratio te behouden. Het is natuurlijk het fijnst als je veel trades kunt maken met weinig risico en een hoge uitbetaling , dit zijn de trades waar we allemaal naar op zoek zijn tenslotte.
Ik wil met dit artikel eigenlijk een discussie op gang brengen om te kunnen komen tot een beter inzicht in “wat is nu een goede risk reward ratio”. Wat is jouw manier om met dit fenomeen om te gaan, ben jij die grote gokker die houdt van risico of ben je juist heel conservatief in je trades zodat je nooit veel kunt verliezen in één trade. Wijzig je tijdens een trade je stoploss – bv dmv trailing stop - als je denkt dat dit wenselijk is ? Verhoog je de take profit als je het gevoel hebt dat er meer in zit? Welke indicatoren zijn voor jou belangrijk genoeg om tijdens een trade je exit points te wijzigen? graag jullie reactie.....