Altijd leuk om weer een artikel te schrijven voor Forexfox en helemaal als het over geld gaat. We handelen om geld te verdienen maar creëren niks. Echter iedereen gaat weer anders met zijn verdiende geld om. Zou de bakker om de hoek zijn geld verstandiger uitgeven dan een handelaar die zijn geld in de virtuele wereld verdiend? En zou een forex handelaar gelukkig zijn dan de bakker als die meer geld verdiend?. Als je aan mensen vraagt wat ze graag zouden willen in het leven krijg ik meestal als antwoord;
meer geld. Zelfs mijn dochtertje van 8 is zo met geld bezig dat ik wel eens vraag; maar wat wil je dan als je veel geld hebt. Lekker veel dingen kopen is dan het antwoord. Ze krijgt al vanaf haar 6de verjaardag zakgeld van 1 euro in de week. Van die euro moet ze 50 cent sparen en dat brengen we dan ook regelmatig naar de bank en dan leg ik uit wat de bank is en wat het met haar geld doet en dat je dan ook een beloning krijgt (rente). Zo proberen we haar het concept geld uit te leggen en hopen we dat als ze later zelfstandig is niet zo met geld om gaat zoals veel jongere mensen wel doen. Veel schulden maken en de weg van de minste weerstand kiezen maar op termijn geeft dat natuurlijk veel problemen. Genieten en leuke dingen doen is prima maar je moet natuurlijk wel blijven genieten.
Mijn moeder was een wijze vrouw en die probeerde haar zoon ook verstandig om te laten gaan met geld en daar had ze zo haar eigenaardige methoden voor. Ze ging soms een paar dagen weg en dan legde ze geld klaar waarvan ik dan boodschapjes kon doen en kon ik het huishouden alleen runnen. En als je dan alles opmaakt de eerste dag, kan je geen pizza's meer kopen op de 2de dag en dat was toch wel een prioriteit als 15 jarige

En als we op vakantie gingen naar Scheveningen waar mijn favoriete amusementshal Hommerson stond moest ik met 75 gulden 2 weken volhouden en je wilt natuurlijk niet na dag 3 zonder poen zitten omdat je dan geen space invaders meer kon spelen. Toen ik 15 werd kreeg ik tien gulden (ca. 5 euro) zakgeld in de week maar kreeg dit niet per week uitbetaald maar meteen voor een heel jaar. Als je dan zo'n mega bedrag van 520 gulden gestort krijgt op je giro rekening zouden veel jonge mensen al snel de fout maken om het allemaal op te maken binnen een maand. Dat is ook precies hoe het bij mij ging! Om de rest van het jaar jaar op een houtje te bijten of maar te werken voor je centjes. Elke dag na school liep ik mijn krantenwijk en zodoende leerde je dat je moest werken om uit te kunnen geven en als je er zelf voor werkt geef je het een stuk minder hard uit dan dat je geld krijgt was mijn persoonlijke ervaring.
Deze levenslessen hebben voor mij prima gewerkt en tot op de dag van vandaag doe ik er mijn voordeel mee. Tegenwoordig kan je al met een druk op de knop bij een forex broker handelen en als je een dvd wilt kopen doe je dat tegenwoordig op het internet. Voor geld lenen wordt ook tegenwoordig overal reclame voor gemaakt en zelfs met een paar handelingen kan je tegenwoordig via je mobiel zo een paar honderd euro cash krijgen. De tijden zijn veranderd en ik begrijp ook heel goed dat als ik nu jong was geweest ik het ongetwijfeld ook veel moeilijker gehad had om netjes te sparen. Er zijn zoveel verleidingen en willen vaak alleen de succes verhalen horen en hopen die te kunnen kopiëren. Dit zie je heel sterk terug bij Forex handelen. Waarom verdient de ene trader nu wel zijn geld en verspilt de andere handelaar het allemaal. Zoals ik al in mijn vorige artikel aangaf is dit heel sterk karakter bepalend en zien we ook dat je opvoeding een enorme rol heeft gespeeld hoe je met geld omgaat en ook hoe je handelt. Durf je te veel risico te nemen of ben je een conservatieve handelaar? Ik zeg geef je ouders maar de schuld!
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken. En we kunnen deze forum discussie gebruiken om te kijken of jullie opvoeding inderdaad te maken heeft hoe je forex handelt en hoe je in het algemeen met geld omgaat. Zit het misschien in je genen die je ouders je meegegeven hebben?