Op veler verzoek, na mijn vorige artikeltje over
volatiliteit, een iets simpeler onderwerp. Het blijkt namelijk dat veel beginners toch moeite hebben met de vraag: Als de koers gaat doen wat ik verwacht, hoeveel verdien ik dan eigenlijk? Zeker met het oog op bankrollmanagment is dit natuurlijk heel erg belangrijk, vooral als het niet de goede kant op gaat. Aan de hand van wat voorbeelden zal ik dat duidelijk maken. Met wat oefening is het helemaal niet zo moeilijk als het lijkt, en zul je op een gegeven moment deze berekeningen automatisch kunnen maken.
Een 'pip', zoals de meesten van jullie weten, is de kleinst mogelijke prijsverschuiving. Bij bijna alle valutaparen is dit 0.0001.
De waarde van zo'n pip, winst of verlies, is natuurlijk allereerst afhankelijk van de lotgrootte. Hoe meer van een valutapaar je getrade hebt, hoe groter de invloed op je equity op het moment dat dit valutapaar gaat bewegen.
Nu komt de moeilijkste stap (en ook deze valt mee hoor). Je moet namelijk gaan verzinnen in welke valuta je de waarde van je trade wilt uitdrukken. In het geval van EURUSD is de wisselkoers namelijk de waarde van een EUR uitgedrukt in USD. Of terwijl het aantal USD per EURO. Of terwijl:
Koers= USD / EUR
Voor de valutaparen waar de EUR in zit, is dit de noemer in de bovenstaande formule. Stel, je koopt 100.000 units EURUSD en de koers gaat inderdaad omhoog, maar liefst 100 pips. Je verdiend dan:
100 (pips) x 100.000(units) = 0,0100 x 100000 = 1000
Duizend wat? Duizend $ in dit geval! Wil je dit nog omrekenen, dan moet je dit met de huidige wisselkoers wisselen:
1000/exitkoers = winst in EUR
Er zijn dus 2 formules om te onthouden:
Winst in 'teller' valuta= Prijsverschil in pips x volume
en, in geval dat je de winst wilt uitdrukken in de basisvaluta:
Winst in 'noemer' valuta = Prijsverschil in pips x volume / exitkoers
Deze basisvaluta is altijd de eerstgenoemde valuta in een valuta paar. Bij NZD/USD dus NZD, bij GBP/USD dus GBP bij USD/ZAR dus USD etc. Er zijn een paar regels voor:
1. EUR is altijd basisvaluta
2. GBP is altijd basisvaluta, behalve EURGBP
3. Koloniale valuta is altijd basis (AUD, NZD), behalve als ze gepaired zijn met een van bovenstaande twee.
4. USD is altijd basisvaluta, behalve als een van bovenstaande regels opgaat.
5. Dan is er nog een major over: CHFJPY
Nu zullen veel mensen zeggen: Tja, dit rekent mijn broker toch netjes voor mij uit? Dat klopt, en je hebt het in de praktijk ook niet achteraf nodig, maar juist voordat je gaat traden. Je moet namelijk bekijken hoeveel je mogelijke winst is, en vanuit daar beoordelen of een trade de moeite waard is.
Tot slot nog een realisatie, bij een long trade, bijvoorbeeld in EURUSD deel je bij winst door een hogere koers dan bij verlies. In EUR is dus een winst van 10 pips in waarde NIET gelijk aan een verlies van 10 pips! (Het verschil is wel erg klein hoor, dus echt wakker hoef je hier niet van te liggen, maar het kan er wel voor zorgen dat een trade net wel, of net niet pofitable is).
Hopelijk heeft dit je weer wat verder gebracht in de wondelijke forexwereld!
Admin