Op dit moment is het maar voor weinigen onder ons gegeven om met een “hosanna in de hoogte“ stemming naar de aandelen portefeuille te kijken. Ten opzichte van vorig jaar zijn er voor de meesten wel wat kleine succesjes te melden maar vooral de beleggers onder ons die bv, al een jaar of 8 een portefeuille beheren zullen met pijn in de bekende kontzak terugkijken naar de prestaties van hun fondsen over die afgelopen jaren.
Voor mij persoonlijk geld dat op zeker. Ik wist zelf zo’n 3 jaar geleden nog net op tijd “tot me nek“ in de AEX te duiken toen hij trots op ± 500 punten stond. Dat zakken moest een keer over zijn tenslotte. Mooi beleggingsproduct van mijn huisbankier met een makkelijk te halen rendementje van 6,8 % jaarlijks in het vooruitzicht. De bekende wortel die men een angstige ezel voorhoudt om er wat beweging in te krijgen als men zo vlak langs de afgrond op een zanderig rotspaadje loopt. En aan het eind van de looptijd een 100 % garantie op de gedane inleg. Enige dat er moest gebeuren om die 6,8 % rente op jaarlijkse basis te scoren was dat de AEX op de peildatum - steeds precies een jaar later- 1 punt boven die verdomde ongeveer 500 punten moest staan. Geen probleem want hij was al zoveel gezakt sinds 2003 en hij kwam tenslotte van de ± 700 punten in 2000 af.
De internethype was geploft de hele wereld wist ineens dat ook voor virtuele winst “echte “omzet gegenereerd moest worden. Internet is in 2007 al enigszins volwassen geworden, de investeerders wilden weer geld in o.a. virtuele bedrijven stoppen. Ik was toen der tijd zelf ook werkzaam in de IT en zag de toekomst zonnig in, deze gedachte was me ingegeven door o.a. de grote verschuiving van consumenten bestedingen die steeds duidelijker werd. De consument koos steeds vaker niet meer voor de traditionele - stenen - winkels maar voor de steeds beter presterende online shops en applicaties. Voor mij was dit HET signaal om actief wat met de erfenis van de ons plotseling ontvallen, maar door mij o zo geliefde oma te doen Eureka!! We weten allemaal waar we de waarde van de huidige AEX – en dus van mijn erfenis - vandaag de dag moeten zoeken –…
Er zijn in de loop der jaren wat wijzigingen in de samenstelling van de AEX geweest Maar ook deze konden niet voorkomen dat we al tijden erg ruim onder die mooie ± 500 punten van weleer zitten. Voor mij persoonlijk geen ramp omdat ik einde van het jaar mijn inleg terug krijg en dus niet het verlies van 40 % in waarde hoef op te vangen. Dat ik geen rendement heb gemaakt op dit mooie produktje – ik hoor het me adviseuse nog zeggen - is nog te overzien. Ik draai alleen op voor waardevermindering van mijn inleg en in vergelijking met de waardedaling van mijn positie is die volledig te verwaarlozen. Wat ik dan ook ga doen met het geld dat vrijkomt weet ik nog niet maar ik zal niet meer alles op 1 paard zetten op advies van die mooie adviseuse van me , zoveel is me nu wel duidelijk geworden
Zoals het er met de AEX nu voorstaat is er - ondanks de rally van de euro t.o.v. de dollar in de maand september - nog steeds geen zekerheid dat we de grote koersval in van de AEX in 2008 en een klein staartje daarvan in begin van 2009 geheel te boven zullen komen. We staan met de heilige AEX niet meer op het dieptepunt van zo’n kleine 200 punten. Op dit moment bivakkeren we al maanden tussen de 320 en de 360 punten en een echte doorschieter omhoog zit er volgens de analisten nog niet in. Ik denk dat we met de gehele Eurozone nog niet door de storm heen zijn zolang landen als Spanje en Portugal hun tekorten moeten terugdringen door te bezuinigen op overheidsuitgaven zal de werkeloosheid in die landen niet afnemen.
Als de werkeloosheid niet afneemt zullen de consumentenbestedingen niet toenemen – een verhouding die vaak omgekeerd evenredig is geweest in het verleden - en op het moment dat de overheid bezuinigt zal er iemand de leemte die valt - in de motor die de economie laat draaien - op moeten vangen, en in de meeste overheidscenario’s is dat de taak toegedacht aan de consument
Dezelfde consument die zijn spaartegoed in het afgelopen jaar met miljarden zag toenemen omdat de consument vreselijk op de knip is gaan zitten ipv lekker veel geld uit te geven aan goederen en diensten zoals we dat voor de eerste dip gewend waren
Zelf heb ik dus sterk het `gevoel` dat we er nog niet zijn, de koersstijging afgelopen tijd is zeer fragiel en de Griekse ellende ligt me nog vers in het geheugen. Hoe we de ontstane situatie met de overheidstekorten wel goed kunnen oplossen is mij ook niet geheel helder…….
Maar ik weet één ding zeker: Zolang we met zijn allen - landen in o.a. de Eurozone - denken de ontstane begrotingstekorten op te vangen door te bezuinigen ipv juist extra overheidsuitgaven te doen, lijkt mij dat de eerste dip zoals hierboven omschreven alleen maar gevolgd kan worden door een grotere dip. Ook omdat de consument dan zelfs ongewild op de knip gaat zitten, omdat naar mijn mening dan zelfs het doen van de noodzakelijke inkopen voor problemen gaat zorgen. Een doem scenario dat ik zelf met de dag dichterbij zie komen, hoe ik hier op kan anticiperen met mijn beleggingen is me nog niet helemaal helder.
Misschien moet ik toch maar ff kijken voor een mooi productje van me huisbankier, ik bedoel ze ruikt erg lekker, maatje 38 in mantelpak dus zal ze ook wel verstand van beleggingen hebben toch!!
Happy Forex…
M.