Een aantal weken geleden schreef ik een artikel voor ForexFox vanuit een prachtig hotel in Las Vegas en vandaag probeer ik wat overpeinsingen op papier te zetten vanuit een resort op Thailand. De laatste weken heb ik het voorrecht gehad om als een soort prins het land van de glimlach te mogen ontdekken. Ik noem het bewust een voorrecht want je kan ook zeggen dat ik het verdien om als een prins te reizen want het geld dat ik hier uitgeef zal ongeveer voldoende zijn om de DSB bank een doorstart te geven. Toch zie ik het als een voorrecht.
Let me explain: Ik ben een blanke jongen, geboren in Nederland, twee zeer belangrijke uitgangspunten waar ik niet erg veel voor heb hoeven doen (2-0). Daarnaast ben ik in een tijd geboren waarin het kapitalisme hoogtij viert. Mocht ik bijvoorbeeld geboren zijn in een tijd waarin het recht van de sterkste het belangrijkste was of een tijd waarin men dacht dat aderlating de oplossing was voor bijna elke ziekte, dan zou ik het geen dag overleeft hebben (bijna 3 maanden te vroeg geboren).
Naast het feit dat ik een zware start heb weten te overleven door o.a. de medische kennis heb ik ook het geluk gehad dat ik een goed stel hersens heb meegekregen en daarbij zie ik er niet eens zo heel erg slecht uit (hier geef ik mijzelf maar de voordeel van de twijfel).
Met andere woorden, ik sta al bijna met 5-0 voor terwijl ik nog niet eens echt begonnen ben. De ideale uitgangspositie dus om eens lekker te scoren in de wereld van het kapitalisme. Ik ga naar school, doe me best, ga naar de universiteit en wordt drs. in de sociale geografie, ga bij een bank werken (Alex), doe het daar aardig en ik ontdek het spelletje poker en wordt vrienden met Armijn en Johan die net Pokerinfo zijn begonnen.
Vraag en aanbod komt bij elkaar en een paar jaar later heb ik een mooi huis in Amsterdam, een leuk centje op de bank en kan ik stukjes schrijven voor Forexfox vanaf de mooiste plekken op aarde (voor de vrouwelijke golddiggers op Forexfox, ik ben helaas nog geen miljonair). Natuurlijk ik heb er hard en met passie en inzet voor gewerkt, ik heb een gok genomen door te stoppen bij Alex, heb geluk gehad en ik bezit ook wel een aantal talenten, maar toch........ ik ben geen absolute hoogvlieger.
Eigenlijk heb ik mijn fijne leven te danken aan het kapitalisme en het feit dat ik door Nature en Nurture (de mogelijkheid om te studeren, goeie voorzieningen in NL etc)* een relatief zeer goede kaart gedeeld heb gekregen. Een aantal dagen geleden maakte mijn vrouw en ik een fietstocht door het prachtige Chang Rai in het noorden van Thailand aan de grens met Loas en Myanmar (Birma). Tijdens een break begon de gids te vertellen over zijn jeugd. Hij is opgegroeit in een klein dorp ver van de grote stad. Hij leefde in een dorp zonder electriciteit en de mensen in de gemeenschap zorgde er samen voor dat ze het leven doorkwamen.
Geld was er niet en niemand miste het ook. Door de komst van o.a. de electriciteit zag hij echter alles veranderen. Nu wilde mensen opeens spullen hebben en werd het verzamelen van geld ineens het belangrijkste. De weg van de individualisering was ingeslagen en het kapitalisme werd de leidraad van het leven. Onze gids kon hier slecht tegen en heeft zich vervolgens acht jaar opgesloten in een Boedistisch klooster. Dit bleek het ook niet te zijn voor hem en inmiddels is hij gecapituleerd voor de $$ en heeft hij een klein fietstocht bedrijfje.
Het blijft natuurlijk een grote vraag. Is het kapitalisme het systeem voor de mens? Persoonlijk denk ik dat het het beste alternatief is. Mensen zullen zich blijven ontwikkelen en verbeteren juist omdat het goed is om iets te hebben wat de massa niet heeft, maar aan de andere kant denk ik dat het kapitalisme verschillen tussen mensen evident en onnodig groot maakt.... meer dan de helft van de wereldbevolking staat bij zijn geboorte al zo ver achter.
Zelfs een groot gedeelte van de mensen die het bij hun geboorte getroffen hebben, lopen niet erg over van geluk en slepen zich elke ochtend met grote tegenzin richting kantoor. Daarnaast heb je oorlog, vervuiling, corrupte overheden en alles wat nog meer zijn roots vindt in ons systeem. Een antwoord op de vraag of het kapitalisme het systeem is voor de mens is natuurlijk door mij niet te geven. Ik wil hier simpelweg wat hersenspinsels met jullie delen en hopelijk zet dit jullie aan tot het geven van wat reacties...... denken jullie uberhaupt na over zulke zaken of ben ik gewoon een vreemde eend? Hoe dan ook Sawadee, ik ga aan het zwembad liggen.
Tot een volgende keer.
Groet,
Sijbrand
*aanleg-opvoeding-debat, is de discussie omtrent de oorsprong van de eigenschappen van een individu. In deze discussie bestaan meerdere standpunten, die variëren tussen twee extremen: Nature: alle eigenschappen van het individu zijn bepaald door aanleg, bijvoorbeeld het genetisch materiaal. Nurture: alle eigenschappen van het individu zijn bepaald door opvoeding, met name door de leefomgeving.