Nina “De onweerstaanbare opkomst van een power lady”, dit is het titel van het boek wat ik laatst gekocht heb en geschreven door Eric Smit en uitgegeven door Prometheus. De laatste maanden zijn Nina, Eric en World Online erg vaak in het nieuws en dat komt door de reden dat Nina behoorlijk boos is op Eric Smit omdat hij een ongeautoriseerd boek heeft geschreven over haar leven. Nina die nu getrouwd is met de heer Pieter Storms probeert hem nu het leven zuur te maken door diverse rechtszaken tegen hem aan aan te spannen omdat ze vinden dat het boek veel onwaarheden bevat over haar en zo een slecht beeld over haar schetsen.
De eerste keer dat ik de naam Nina Brink hoorde was pas in 1999 toen de ABN AMRO bank vertelde dat ze haar bedrijf World Online naar de beurs wilde brengen. In de afgelopen jaren had ik veel inschreven op bedrijven die naar de beurs gingen (Initial Public Offering). Dit had mij geen windeieren gelegd en wilde met deze enorme grote beursgang van World Online mijn grote slag slaan. Ik was niet de enige Nederlander die hebzucht in zijn ogen kreeg. Iedereen in mijn nabije omgeving sprak; was in de ban van de beursgang van dit bedrijf.
Nina zou haar bedrijf op vrijdag 17 maart in het jaar 2000 naar de beurs brengen en we wilden er allemaal bij zijn. Bijna al mijn vrienden, collega's en familie leden hadden zich ingeschreven om aandelen World Online te bemachtigen en de ABN AMRO deed vrolijk mee. Ik mocht mij voor diverse tonnen aan euro's inschrijven op WOL, terwijl ik dat geld niet in mijn bezit had. Het was ook de tijd dat alle IPO's ook ruim overschreven werden en je soms ook maar 5% kreeg van de aandelen waarop je had ingeschreven. De kans was altijd groter dat je meer aandelen toegewezen kreeg als je inschreef bij de bank die ook de beursgang begeleide.
Aangezien mijn huisbankier in die tijd nog de ABN was en ik ook nog abonnee werd van World Online kreeg je voorrang op de stukken. Het was het gesprek van de dag in die periode, ik heb collega's zien inspringen die nog nooit belegd hadden en met spaar of leen geld helemaal leeg gegaan zijn omdat ze de stukken WOL hadden aangehouden. Ik kreeg donderdag voor de beursintroductie tot mijn verbazing te horen dat ik 20% van de stukken geleverd zou krijgen en dat was iets te veel van het goede maar ook mijn hartje ging sneller kloppen. Bij een verdubbeling of verdrievoudiging van de koers zou ik zoveel geld verdienen dat ik de aankomende jaren de tijd van mijn leven zou hebben. Uiteindelijk is dat ook wel gebeurd maar niet omdat de koers explodeerde. Mijn schok was ook groot dat de koers van WOL op vrijdag maar opende iets boven de 50E. De aandelen waren gekocht voor 43E maar eigenlijk was iedereen de afgelopen maanden zo gebrainwasht in de hype dat het toch zwaar tegen viel.
Vanaf die eerste uren bleef het aandeel verder zakken en toen hij onder de 50e stond heb ik geprobeerd om de bank te bellen maar die waren niet bereikbaar omdat de telefoonlijnen allemaal overbelast waren. Gelukkig had ik het privé nummer van mijn bankmanager bij de ABN AMRO en via hem heb ik opdracht gegeven om al mijn aandelen WOL bestens te verkopen, achteraf is dat mijn redding geweest. Pas de dinsdag die volgde hoorde ik dat de aandelen verkocht waren op een koers van 47E en ik een gat in de lucht sprong. De koers van het aandeel was toen al ruim onder de opening prijs gezakt en veel mensen zeiden, dat het wel goed zou komen en stoppen het hoofd in het zand en dachten; dit is maar een papieren verlies. Een financiële fout die tienduizenden particuliere mensen niet in de koude kleren is gaan zitten.
Helemaal toen naar buiten kwam dat Nina Brink haar stukken al voor de beursintroductie van de hand had gedaan voor maar 6$ per aandeel aan een grote investeringsmaatschappij. Veel kritiek richtte zich op Nina Brink persoonlijk en werd ze nog geen maand na de beursgang door de raad van commissarissen ontslagen als bestuursvoorzitter en niet veel later vertrok ze bij World Online. Ze had wel het geld maar niet de aanzien waar ze zo graag op gehoopt had.
Persoonlijk vond ik de fout onder andere bij de ABN liggen die natuurlijk dikke commissies kreeg om de beursgang van WOL te begeleiden. Geen enkele kritische noot in de prospectus en een hele onduidelijk melding van de transfer die Nina Brink gedaan had van haar aandelen voor de introductie. Als dit voor de beursgang duidelijk was geworden had geen kip die aandelen gekocht!
Daarnaast moeten we ook als investeerders de hand in eigen boezem steken aangezien we stuk voor stuk “greedy” waren en allemaal een gratis lunch wilde. Een collectieve hebzucht die zich meester maakte van het ons zo conservatieve spaarzaam volkje.
Mijn zakelijk respect gaat ook uit naar Nina die met keihard werken en doortastendheid dit toch voor elkaar wist te boxen en nu al 10 jaar hoog in de Quote 500 staat. Het feit dat ze een vrouw is maakt dat in mijn ogen nog bijzonderder om stand te houden in de keiharde zakenwereld waar ze zich al bijna 30 jaar in bevindt. In Wikipedia vond ik nog een bijzonder nieuwsfeit dat Nina Brink haar bankier gebeld heeft en hem de opdracht gegeven heeft om haar complete aandelenportefeuille te liquideren enkele uren voor de noodlottige aanslagen van 11 september 2001. Haar intuïtie in zaken doen heeft haar zeker geen windeieren gelegd.
Het boek wat Eric over het leven van Nina schrijft leest als een spannende roman weg. Het ligt helemaal in mijn straatje aangezien het een mooie inkijk geeft in het zaken doen van Nina en daarbuiten. Ze is zo doortastend en doet op een manier zaken die ver van mijn bed ligt. Dit moet dan ook een van de redenen zijn waarom ze zo zakelijk succesvol is geworden. Nina Storms is nog lang niet uitgespeeld en ik volg het momenteel allemaal op de voet via de media. Mocht je dit interesseren dan raad ik je echt aan het boek te lezen je zal er geen spijt van krijgen. Het zal mij niks verbazen als we ooit een film over haar leven te zien gaan krijgen. Een bijzonder mens is Nina.