Na jullie deelgenoot te hebben gemaakt van mijn interesse in dollars geld in het algemeen en goud – diamanten bewaar ik voor een andere keer - wilde ik nog een passie met jullie delen, niet geheel onverwachts waarschijnlijk maar ik ben zeer geïnteresseerd in “
de beurs van Amsterdam “.
Ontstaan
De Amsterdamse beurs is ontstaan toen zo rond begin 17 e eeuw de Vereenigde Oostindische Compagnie als eerste bedrijf met verhandelbare aandelen ging werken. Door de grote behoefte aan investeringen werden er verhandelbare delen van het bedrijf verkocht in Amsterdam. Deze eerste verhandelbare aandelen werden aan het Damrak in Amsterdam verkocht. Aan ditzelfde Damrak ontstonden ook de eerste opties en futures. De Amsterdamse beursgeschiedenis kent veel bijzonder momenten. Ik zal enkele van deze momenten voor jullie toelichten. Rustige handel trekt weinig aandacht , dit geld niet voor crisis de momenten dat de handel uit zijn gewone doen is. Fameus zijn de 17e eeuwse tulpenmanie en de windhandelcrisis van 1720. Tijdens deze 2 crises verliezen veel mensen zich in speculatie en komen bedrogen uit. Een zeer bekende gebeurtenis die ook in dit rijtje past is de beurskrach van 1929 op Wall Street . De economische ineenstorting waar Amsterdam, en de Nederlandse economie in de jaren 30 de nasleep ondervinden.
Black Monday
Een crisis die velen nog fris in het geheugen staat is die van 19 oktober 1987 beter bekend als Black Monday , de dag dat menig beurshandelaar onderuit gaat . Maar ook dit drama komt de beurs te boven en na dit dieptepunt blijkt maar weer : “The only way is up baby “ De oorzaken, omvang en uiteindelijk de gevolgen van de huidige crisis zijn op dit moment voor niemand te overzien maar ook hier is menig handelaar het schip in gegaan.
Hoog bezoek
Maar of er nu een crisis is of juist niet de beurs heeft altijd de aandacht gehad van ons koninklijk huis. Bij openingsplechtigheden , of gewoon om belang te nemen van de belangrijke rol van de beurs binnen de Nederlandse economie. De leden van het koninklijk huis vereren de beurs vaak met een bezoek.
Introductie
De introductie van een nieuw fonds op de beurs is altijd een feestelijk moment. Soms blijft het alleen bij plechtigheden in de bestuurskamer en op de beursvloer maar niet zelden zijn het spectaculaire happenings die veel aandacht van de media krijgen – Ajax (1998) Versatel ( 1999) –
Speciale momenten
De beurs zelf heeft in de loop der jaren vele markante momenten gekend zoals bv het oprichten van de optie beurs in 1978 of het tot stand komen van Euronext de eerste grensoverschrijdende beurs van de wereld in 2000. De Amsterdamse beurs maakt inmiddels onderdeel uit van Euronext. Maar ook diverse jubilea en vergeet niet de champagne als er weer eens een handelsrecord is gebroken. Ik kan me persoonlijk de doorbraak door de 1000 punten grens door de AEX nog wel herinneren in 1997. Een andere gedenkwaardige dag is 6 december 2002 op deze dag werd er voor het laatst luidkeels gehandeld door mensen op de beursvloer zelf, tegenwoordig gaat alles digitaal en met speciale computers en software dit alles verbonden aan het internet. Zodat klanten direct kunnen inspringen op de laatste koerswijzigingen. Forex is een van de grote voorbeelden binnen deze trend.
Suc7 met je trades!!