Note van de redactie: Voor hen die de afgelopen 2 maanden onder een steen hebben geleefd. BP, British Petroleum dat oliebedrijfje verantwoordelijk voor de grootste milieuramp ooit in de USA. Er stromen - as we speak - nog steeds miljoenen liters olie op dagelijkse basis de Golf van Mexico in. Waar ik zelf verwachtte dat dit nooit de strop voor een economische kanjer als BP zou kunnen betekenen begin ik - nu het wel heel lang duurt - toch mijn twijfels te krijgen of BP wel opgewassen is - financieel - tegen deze volledig ontsporende natuurramp.
We hebben allemaal hartelijk kunnen lachen - geen mooier vermaak dan leedvermaak tenslotte - om de dramatische blunders van CEO Tony Hayward, de man heeft de finesse en gevoeligheid van de bekende neushoorn in de porceleinkast. Is nog nooit op enig mededogen/medeleven betrapt, en gaat zoals het er nu uitziet ook niet - in deze functie althans - de kerst halen.
Dit weekeinde nog vond hij het belangrijker om een zeilwedstrijdje te bezoeken voor The Isle of Wight, dan zijn onverdeelde aandacht aan een klein olievlekje ergens in een golfje een paar mijl verderop te besteden. Dit werd hem door eigenlijk IEDEREEEN - maar zeker de amerikaanse publieke opinie - erg kwalijk genomen.
Hij ging liever voor de Engelse kust even met zijn zoon een exclusief wedstrijdje zeilen, dan een grote kurk in "zijn" lek in de golf steken. Op zich niet zo vreemd hoor, de man is al twee maanden ± 24/7 aan het werk, maar hij zou toch moeten snappen dat beelden van hem op een mooi exclusief zeiljacht glijdend door mooi azurblauw - oliedraploos - water, de hele wereld over zouden gaan, en zeker in de voormalige kolonie aan de andere kant van de oceaan wel wat kwaad bloed zouden kunnen zetten.
Nu moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat: zolang er BP-olie de Golf van Mexico instroomt het ook niet uitmaakt wat de man doet, in de ogen van Golfbewoners zal hij natuurlijk niets goed kunnen doen tot het lek boven is , ik bedoel gedicht is.
Maar ze zouden in ieder geval publicitair beter hun best moeten gaan doen want heel de wereld staat na het stuntelige en welhaast ongeïnteresseerde optreden van Tony Hayward (tijdens beantwoorden van vragen gesteld door het amerikaanse huis van afgevaardigden) in de rij om BP met de grond gelijk te maken. Concurrenten op zoek naar meer winst , marktaandeel en nieuwe voorraden. De milieuactivisten omdat, ja dat hoeft geen uitleg en in dezelfde rij de mensen die tot voor kort voor hun broodwinning afhankelijk waren van de Golf van Mexico zowel op zee als aan de wal.
Als BP niet snel actie onderneemt maar blijft blunderen gaat het aandeel werkelijk de kelder in zoals afgelopen weekeinde weer bleek. Zijn taken worden overgenomen door Bob Dudley werd gemeldT en een dag later werd deze uitspraak van de voorzitter van de raad van bestuur - Carl-Henric Svanberg - alweer terug gedraaid en zou het gaan om een langzame verschuiving van verantwoordelijkheden die niets te maken hebben met de milieuramp maar dit zat al in de planning. De hoera stemming bij de media sloeg om in teleurstelling en er was zelfs sprake van woede hier en daar.
Maar onze Zweed en bestuursvoorzitter versprak zich al eens eerder, nadat hij een middagje gezellig thee had gedronken met president Obama en zijn vrouw wilde hij zich even laten gelden op de daarop volgende persconferentie. Hij wilde als grootgrondbezitter en o.a. eigenaar van onroerend goed in Zweden Thailand en Engeland laten merken dat hij wel heel begaan was met het lot van "de kleine man in de Golf van Mexico". Dit riep het gevoel op dat we allemaal kennen van die reclame van die tweede hands auto verkoper, die even gladjes over de bol van een kind aait en zegt "wat een leuke kinderen"...om misselijk van te worden. Dit werd dan ook niet gewaardeerd door wederom de Amerikaanse publieke opinie.
Maar onze Tony - als je over de man gaat schrijven en lezen wordt het een soort broer van je, zo een die je liever niet zou hebben - doet natuurlijk ook nog wel een duit in het marketing zakje. Hij is een week of zes na de ramp te zien op de vervuilde stranden en doet vermoeid de uitspraak "Ik wil mijn leven terug" op de vraag hoe het er mee staat ......
Je kunt je voorstellen dat de vissers uit de regio die massaal failliet aan het gaan zijn- door de olie - maar bovenal de familie van de 11 omgekomen werknemers van BP op het boorplatform tijdens de explosie, heel anders tegen deze woorden aankijken dan iemand die toevallig een paar weken wat harder heeft moeten werken en nu een beetje moe is. Later heeft hij zelf en wederom BP de grootste moeite gedaan om excuses te maken.
Op 18 Mei een maand na de explosie op het boorplatform vertelde mijn - ongewenste - broer Tony Hayward aan de BBC in een interview dat "de invloed van dat beetje olie op het milieu, ach dat is te verwaarlozen, waarschijnlijk merkt niemand er iets van neem dat maar van mij aan....
Als afsluiter gooit hij er ook nog tegen aan "Wel het is tenslotte een hele grote oceaan hoor, daar zit zoveel water in, als ik dat in vergelijking neem met dat beetje olie dat wij er in laten stromen" Achteraf blijkt hier natuurlijk helemaal niets van te kloppen. Het probleem wordt op dat moment door de dagelijkse leiding van het concern nog steeds onderschat. Er wordt zoals het zich nu laat aanzien enorme schade aangericht aan de zee en daarmee aan alle lagen van de voedselketen en de invloed van 100 duizenden gezinnen is vele malen groter dan gerapporteerd. De echte gevolgen zijn nog door niemand te overzien. Maar dat BP het anders moet gaan aanpakken lijkt me wel duidelijk. Open en eerlijk werkt in deze gevallen altijd het best maar dat is niet de stijl van het arrogant en koloniaal ingesteld Britisch Petroleum.
Het blijkt dat de eerste inschattingen voor een reservepotje van 25 miljard euro wat laag zijn geweest, op dit moment zijn BP en verscheidene Engelse banken bezig om een potje van 100 Miljard dollar te vullen om eventuele toekomstige schadeclaims op te kunnen vangen. Al kan ik met geen mogelijkheid zeggen of dit extra reserve krediet genoeg is om alle claims te kunen uitebetalen.
De waarde van BP was op de beurs al gehalveerd en baarde me nog geen grote zorgen, sentiment doet wel vaker vreemde dingen met beleggers en koersen. Maar als ik alle feiten over BP op een druilerige zondagmiddag even snel op een rijtje zet, dan begin ik me toch langzaam wel een beetje zorgen te maken. Ik ben dan ook heel benieuwd waar BP op de beurs naar toe zal gaan de komende weken. Dat ze iets op te lossen hebben zoveel is mij nu wel duidelijk..
Wordt vervolgd.
Suc7 met je trades.