Op school heb ik vroeger Maatschappij leer gehad maar wat ik achteraf erg prettig zou hebben gevonden als ik een leraar had gehad die levenservaring lessen zou hebben gegeven. Waarom moet ik pas op latere leeftijd zelf achter bepaalde zaken komen omdat ik mijn hoofd gestoten heb tegen de financiële muur?
Tegenwoordig hebben we de mogelijkheid om snel dingen op te zoeken op het internet maar om dat allemaal goed te filteren is een moeilijk karwei. Er is zoveel informatie te vinden over Forex, hoe je het beste kan handelen en hoe je bepaalde financiële berichten zou kunnen interpreteren. Ik zou veel liever een ervaren persoon naast mij hebben staan die mij precies uit kan leggen hoe alles in elkaar zit en hoe je het beste kan handelen. Het idee van zelfstudie is minder aan mij besteed. En dat geldt ongetwijfeld ook voor veel van onze bezoekers van Forexfox.
Uit ervaring weet ik ook dat het karakter van een persoon voor een groot deel bepalend is hoe iemand in het leven staat en ook hoe hij handelt met Forex. Als je een ongeduldig type bent kan ik je op voorhand al meegeven dat Forex handelen niks voor jou is op langere termijn. Zou er een ideaal karakter bestaan om waarbij je de meeste kans maakt om een Forex Professioneel te kunnen worden? Dat zou een mooi afstudeer onderwerp kunnen zijn.
Ik stond als kleine jongen al op de stuivertjes markt om mijn Donald Ducks en tennisballen te verkopen en daar heb ik al vroeg geleerd hoe je kan onderhandelen met mensen. Eigenlijk werkt het met Forex net zo. Je hebt een koers en dan moeten 2 partijen nader tot elkaar komen. Mocht dat niet lukken dan zal je zien dat de koers ofwel naar boven of beneden gaat om toch tot een succesvolle trade te komen. De vraag waarom wil de een iets verkopen en de ander iets kopen heeft mij altijd geïntrigeerd. Ik zal proberen om in een serie van artikelen tips geven waar ik persoonlijk erg veel aangehad heb in mijn leven. Voor de een zal het al gesneden koek zijn en een ander kan hier misschien de rest van zijn financiële leven nog wat aan hebben.
In mijn brommer periode heb ik erg veel brommers aangekocht en verkocht met een vriend in het Zuiden van het land kochten we Honda brommers op (SS50) voor een habbekrats en verkochten we die weer door in de Randstad waar dit type brommers erg populair waren bij de plaatselijke kakkers. Zelf reed ik trouwens rond op een MT5 en later een MTX, de oudere forexfox bezoekers weten dan wel wat ik bedoel

De kunst was om de brommer goedkoop in te kopen maar ook te letten op de kwaliteit van deze machine. Als dit volgens onze normen gelukt was, begon het zenuwslopend karwei om via een advertentie in de krant hem weer door te verkopen 150 kilometer verderop. We willen namelijk toch een paar honderd gulden per persoon winst maken en die grap ging niet altijd op omdat ik koppig was en er perse een bepaalde prijs voor wilde hebben. Soms ging de deal niet door omdat we er niet uitkwamen met een verschil van maar 25 gulden (12Euro). Dan zat je weer met die brommer en moest je weer extra kosten en tijd investeren om hem te verkopen. Vanuit die periode heb ik zelf geleerd dat je soms niet het maximale uit bepaalde zaken moet halen en je gewoon water bij de wijn moet doen. Een paar jaar later heb ik met opties hetzelfde probleem ondervonden en zijn bepaalde orders niet uitgevoerd omdat ik perse een bepaalde koers willen krijgen of betalen en soms is dat gewoon weg niet slim. Probeer hierbij een balans te zoeken en je emoties hierbij ook uit te schakelen. Wat heb ik vaak gezien dat mensen verliefd werden op iets en daarbij ook de hoofdprijs betaalden. Wees tevreden en als je een stop winst van 80 pips hebt gehaald omdat je daar tevreden mee bent en later zou hebben gebleken dat je veel meer gepakt zou kunnen hebben. Zo is het gewoon. Rijk worden doe je niet overnight maar door stukje voor stukje extra kapitaal toe te voegen aan je bankroll.
Daarnaast is het ongelofelijk belangrijk dat er meer binnenkomt dan dat je uitgeeft. Hoe logisch het ook klinkt, sparen is een must om later te kunnen genieten van je vermogen. Hierbij moet je natuurlijk de kwaliteit van het leven niet vergeten en moet je niet alles oppotten voor later aangezien je toch nooit alles precies kan plannen. Maar laat de boodschap duidelijk zijn. Als je nu ergens 100e kan besparen en je kan dat geld extra investeren in een mooie deal of trade kan die 100e die je nu bespaart hebt over 20 jaar wel eens een heel ander bedrag zijn.
Forex reflecteert in zekere zin ook het leven. Je kan niet alles goed doen en er zullen altijd trades verkeerd gaan, uiteindelijk gaat het erom dat je net wat beter dan gemiddeld bent en dan zal dat ook bijdragen aan je eigen levensgeluk.