De laatste maanden staan toch wel een beetje in het teken van de Euro. De Euro kent een zeer volatiel bestaan en de neergang van de Euro doet de economische wereld op haar grondvesten schudden.
In 2008 en 2009 waren we bang dat de Euro veel te sterk zou worden ten opzichte van de Dollar en nu hebben we angst voor de complete ineenstorting van onze munt. De koers van de Euro is de bal en de angst de speler. Hoe de toekomst van de Euro eruit ziet laat zich lastig voorspellen. Wel is duidelijk geworden dat de Griekenland situatie wat zwakke plekken aan het licht heeft gebracht.
Het fundament blijkt niet stevig genoeg en met name op het gebied van het kunnen straffen van ‘stoute’ lidstaten die zich niet aan de richtlijnen houden ontbreekt er het een en ander.
Persoonlijk heb ik een haat liefde relatie met de Euro. Na de fysieke invoering van de munten en de bankbiljetten op 1 januari 2002 (de Euro was al vanaf 1999 giraal ingevoerd*) sloeg de inflatie toe. De overheden repten altijd over gezonde inflatie binnen de bandbreedte maar ik denk toch echt dat de man op straat daar anders over denkt.
Het voelde bij mij althans aan als hyperinflatie en ik had toch wel het idee dat de ‘rekenmeesters’ het goochelen met cijfers tot kunst aan het verheffen waren (misschien leuk om in deze thread hier verder over te discussiëren).
Het sterke punt van de Euro werd mij de laatste dagen weer duidelijk nadat ik tijdens een poker uitstapje richting Zwitserland werd geconfronteerd met de Zwitserse Frank. Het pinnen van deze muntsoort was nog niet echt het probleem, echter het fysiek wisselen ervan wel.
Tijdens een tripje naar Egypte had een bekende van Forexfox het gepresteerd om een klap Euro’s bij de KVK op Schiphol om te wisselen naar Dollars om die vervolgens in Egypte weer om te moeten wisselen naar Euro’s om daar vervolgens weer Egyptische ponden voor te kunnen kopen. Wij moesten hier erg hard om lachen maar echt leuk was het niet omdat het hem meer bleek te kosten dan de vlucht plus het hotel. Omwisselen soms moet het, maar please doe het niet op Schiphol. Op Schiphol wilde het GWK mij 4008 Euro geven voor 6500 Zwitserde Frank terwijl ik bij Pott Change op het Damrak in Amsterdam meer dan 4400 Euro kon krijgen. Hoe dan ook het reizen door Europa is er door de komst van de Euro flink wat eenvoudiger en ik denk ook goedkoper door geworden.
De koers van de Euro is vanaf zijn intrede zeer volatiel geweest, zoals je op het onderstaande grafiekje kunt zien. De initiële koers ten opzichte van de Dollar bedroeg 1.18 dus de koers van ongeveer 1.22 die tegenwoordig op de borden staat is niet eens zo heel erg schokkend. In de beginjaren van de Euro kreeg je voor 1 Euro nog maar iets meer dan 80 dollar cent!
Waarde van de euro ten opzichte van de Dollar vanaf de girale invoering (1999) tot heden.
* Sinds 4 januari 1999 worden de koersen van aandelen, obligaties en opties aan de beurs in euro’s weergegeven.
In totaal zijn er nu 27 EU-lidstaten. Deze zijn allemaal verplicht de Euro in te voeren, met uitzondering van Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft zich de optie voorbehouden buiten de eurozone te blijven. In Denemarken ging de invoering van de euro indertijd op het laatste moment, ten gevolge van een referendum, niet door. Zweden heeft weliswaar de verplichting over te gaan op de euro, maar weet dit moment nog steeds uit te stellen.
De Euro zal ongetwijfeld blijven bestaan maar of zoveel landen de Euro zullen blijven hanteren is onzeker. Hoe dan ook, mocht je ergens nog briefgeld vinden van onze prachtige gulden, geen paniek. Bankbiljetten in Nederlandse guldens kunnen nog tot 2032 bij de kantoren van de De Nederlandsche Bank omgewisseld worden.
Tot slot nog wat wetenswaardigheden over de Euro die ik tijdens het Googlen tegenkwam:
Een briefje van 500 Euro wordt een Bin Laden genoemd. Iedereen heeft ervan gehoord maar bijna niemand heeft hem ooit gezien. In Groot-Brittannie zijn de 500 biljetten in 2010 uit de omloop gehaald. Misdaadbendes gebruiken deze biljetten bij voorkeur omdat ze veel geld op een beperkte ruimte kunnen voorstellen. Eén miljoen pond in briefjes van 20 pond biljetten, weegt ongeveer 50 kg. In briefjes van 500 euro is dat amper 2,2 kg. Benieuwd of ze deze regel ook in Nederland gaan invoeren.
Tot de volgende keer.
Groet,
Sijbrand