Dit is deel IV in mijn serie over “ Ruis”. In de eerste drie delen heb ik uitgelegd wat ruis is, hoe je het kan herkennen en hoe je het kan stoppen. We hebben gezien dat het Stop proces uit de volgende vier stappen bestaat:
1) Stop: je bent je bewust van ruis, je herkent wat er aan de hand is en stopt bewust. Dat doe je bijvoorbeeld door een korte pauze in te lassen m.b.t. datgene wat je aan het doen bent.
2) Think: je stelt jezelf vragen: wat gebeurt er nu eigenlijk, wat neem ik waar, wat wil ik bereiken, waar kan ik me op concentreren om mijn doelstelling te bereiken. Kortom wat is mijn focus?
3) Organize; je herpakt jezelf en kiest waarop je je wilt concentreren: je focus
4) Proceed: je voert uit wat je je hebt voorgenomen
Je onderbreekt dus een proces dat voor jou de verkeerde kant opgaat door letterlijk te stoppen met waar je mee bezig bent en op meta niveau te kijken, te analyseren wat er feitelijk gebeurd. Het is de bedoeling dat je jezelf weer herpakt en terugkomt in je Focus. De Focus is zeer belangrijk en staat dan ook centraal in dit artikel. Hieronder volgt een praktijk voorbeeld van Ruis en Focus dat ik zelf heb ervaren.
Een aantal maanden geleden was ik lekker in de weer met Plus500. Ik handelde volgens een bepaald systeem in de Eur/Dollar. Het systeem doet niet ter zake maar het kwam er op neer dat ik met een bepaald bedrag in en uit stapte. Mijn verlies was vooraf bepaald en ook het moment van winst nemen stond min of meer vast. De maximale winst per trade lag rond de 1500 Euro maar ik kon worst case 2500 Euro op een trade verliezen. De eerste trades gingen allemaal uitstekend. Ik hield me aan mijn strategie en ik had bijna 5K Euro winst. Een ongelooflijk groot bedrag waar ik ook erg blij mee was. Toen kwam helaas de ruis. De twee belangrijkste waren ongeduld en hebberigheid. Ik wilde weer handelen, ik was helemaal hyper en ik wilde weer dat kick gevoel hebben. De tweede ruis die ik kon herkennen was hebberigheid, opeens leek de 5K Euro niet zoveel. Ik wilde gaan voor echt grote bedragen. De Grote Klapper!
Op dat moment had ik dus echt moeten stoppen. Ik had de computer uit moeten zetten en een rondje moeten gaan lopen door het park. Want what the Hell was I thinking. Ik had gewoon volgens het systeem moeten handelen en moeten wachten totdat de indicatoren weer op groen stonden. Wat ik deed was als een hypere puber een grote positie in goud nemen zodat ik binnen een paar uur mijn hele winst and some kwijt was. Sijppie doodziek, computer uit en opzouten met dat Plus500. Worst case resultaat dus want A) ik verlies mega veel geld en B) Ik stop met handelen.
Ik had dus een letterlijk stop moment moeten inbouwen en ik had weer in de focus moeten komen. Dit had ik bijvoorbeeld kunnen doen door me te concentreren op de grafieken. Ik had rustig mijn analyses moeten maken en moeten beseffen dat ik als een kip zonder kop bezig was.
Ruis kom je overal in het leven tegen en vooral in de sport kan je de ruis goed herkennen en er misschien ook sneller iets aan doen. Bij het tennis bijvoorbeeld kan je je puur gaan focussen op de stuit van de bal of met pokeren kan je je puur gaan focussen op het tellen van de pot. Door zulke taken uit te voeren kom je weer in je concentratie en in je focus. Persoonlijk ervaar ik bij het beleggen de ruis meer als een soort sluipmoordenaar. Het neemt de controle over zonder dat je er echt bij stil staat. Ga maar na, ik ben al jaren bezig met dit soort psychologische aspecten en nog steeds blaas ik mijn hele account op n.a.v. de ruis. Maar goed, aldoende leert men. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en gedachten hierover. Deze kunnen jullie natuurlijk hieronder kwijt.