HEEMSKERK - Augustus midden jaren 60 , er wordt een klein mannetje twee maanden te vroeg geboren. Klein en gedrongen (wordt later ruimschoots ingehaald)
Na wat te hebben geschreeuwd en gejankt – ben ik volgens mijn vrouw nog steeds kampioen in - en een knip in de slang op mijn buik later lig ik rustig te eten. Ik zal dit mijn hele leven prachtig blijven vinden …lekker eten !
Alles werkt prima dus de honger is snel voorbij, maar wat doen die kleine vingertjes, drie vingers – pink, ringvinger, middelvinger - zijn samengeknepen als een klein vuistje maar de wijsvinger glijdt volledig automatisch over het eerste kootje van dat kleine duimpje heen…. zit hij nu al geld te tellen die lieve kleine jongen……
SCHAGEN - winter 2010 overal sneeuw en andere teringzooi op straat , de kachel brand dus echt vreselijk is het ook niet echt, ware het niet dat een ritje Beverwijk - Schagen op deze dagen 90 ipv 40 minuten duurt.
Ik maak mijn portemonnee open en wil tellen of ik wat kan halen voor Valentijnsdag – ben tenslotte nog steeds die lieve jongen - …..kom niet verder dan 2 briefjes van 10 en wat losgeld. Mhh dat word niks dus – heb al 22 jaar verkering dus moet met beter voor de dag komen dan iets van 2 tientjes -. Ik weet het, heb mijn vrouw te veel verwend..shoot me.
Ik heb wel acht verschillende stukken plastic in mijn knip om mee te betalen…tijden zijn veranderd zoveel is me nu wel duidelijk…..Ik las dat VodaPhone zelfs wil stoppen met het aannemen van cash geld – wettelijk betaalmiddel - in hun winkels.
Wettelijk toegestaan melden ze - Vodafone - er ook nog bij…het moet niet gekker worden naar mijn mening, maar oké het word nu langzaam aan tijd voor een leuker verhaal.
Ik wilde in mijn komende artikelen ingaan op de geschiedenis van grote aansprekende namen in de bedrijfswereld. Note: Mijn eerste hobby is geld in het algemeen en de dollar in het bijzonder maar!! omdat we over 5 jaar niet meer kunnen betalen met baar geld heb ik wat anders gekozen om over te vertellen, bekende bedrijven en hun geschiedenis….
Een van de eerste namen die mij te binnen schiet – terwijl ik een slok uit mijn rode blikje frisdrank neem – is Coca-Cola en daarom wilde ik starten met een echt Amerikaans bedrijf The Coca-Cola Company…. Bij iedereen bekend – mede door een wereldwijd reclame budget dat de 1 miljard $ overstijgt - Een frisdrank firma uit het land van de grootste dromen… Vicksburg, Mississippi Amerika .
Coca-Cola is uitgevonden in 1886 door een apotheker genaamd John Pemberton, die het drankje als een medicijn tegen onder andere hoofdpijn en vermoeidheid ontwikkelde. Zijn zakenpartner Frank Robinson kwam met het idee van de naam en het bijpassende logo op de proppen De eerste Coca-Cola fabriek werd in 1894 geopend. Cocal –Cola is jarenlang alleen langs de weg – in Amerika – verkocht het kwam pas naar Nederland Tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam.
Om Nederland te veroveren moest er eerst nog even afgerekend worden met de grootste concurrent in die tijd Noca Nola. En het aloude principe was ook voor Coca-Cola van toepassing * if you cant beat them join them* wat in dit geval zoveel inhoudt als je ze niet kunt verslaan dan koop je de tent gewoon op. Pas nadat Noca Nola was overgenomen door Coca-Cola - 1937 -, was de Nederlandse markt beschikbaar voor de expansiedrift van Coca-Cola.
Nu even wat cijfers en gegevens zoals ze die zelf op de Coca-Cola website publiceren.
In Nederland telt Coca-Cola ongeveer 800 werknemers, verdeeld over 400 verschillende functies en 12 verschillende nationaliteiten.
The Coca-Cola Company is de eigenaar van alle merken. De dochterbedrijven zijn verspreid over 200 landen, hebben 90.500 medewerkers en brengen wereldwijd meer dan 450 merken op de markt.
Daarnaast is er het wereldwijde netwerk van bottelarijen, die de productie en distributie verzorgen. De Nederlandse bottelarij is een dochterbedrijf van Coca-Cola Enterprises Inc. Dit is tevens één van de grootste bottelaars in de wereld, met een productie van 19% van het totale volume van de merken toebehorend aan The Coca-Cola Company.
In zeven landen werken 73.000 mensen voor de bottelarijen, verspreid over Noord-Amerika (Verenigde Staten en Canada) en West-Europa (België, Luxemburg, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland).
Coca-Cola Enterprises Inc. bedient een totaal gebied van ruim 407 miljoen consumenten en behaalde in 2007 20,9 miljard US dollar omzet. The Coca-Cola Company heeft meer dan 450 verschillende merken, verkrijgbaar in meer dan 200 landen. Het bedrijf behaalde in 2007 een omzet van ruim 28,86 miljard US dollar.
Zowel The Coca-Cola Company als Coca-Cola Enterprises Inc. beschikken over een eigen beursnotering aan de New York Stock Exchange.
Bij Coca-Cola Nederland werken circa 30 medewerkers op het hoofdkantoor in Rotterdam.
Coca-Cola Enterprises Nederland heeft zo'n 800 medewerkers in dienst, verspreid over het hoofdkantoor in Rotterdam, de fabriek in Dongen en de 3 Sales Centers.
Zoals je wel ziet aan de omzetten en cijfers die coca-Cola zelft opgeeft is het een wereldleider – ook in Nederland - op het gebeid van frisdranken.
De grootste concurrent van Coca-Cola is Pepsi-cola bekend van merken als Pepsi Cola en 7-up bv.
Bronnen: Wikipedia.nl, Coca-Cola.nl, about.com