Eind 2009 kwam Willem Middelkoop met zijn boek “Overleef de kredietcrisis” op de markt en ook dit boek heb ik in een ruk helemaal uitgelezen. Het was persoonlijk een behoorlijke eye-opener en het kwartje viel voor mij echt. Dit kan niet zo langer door gaan, wat er nu gebeurd in de financiële wereld is een doekje voor het bloeden maar de echte ellende zal nog gaan plaats vinden.
Zo neemt Willem ons mee in deze wereld met 86 vragen waar hij dan ook op een heldere manier antwoord op geeft. Je kan dit boek zien als de opvolger van het boek “Als de dollar valt” en als je van plan bent dit boek te lezen raad ik je aan deze als tweede te lezen.
Met een stroom van onorthodoxe maatregelen proberen overheden nu te redden wat er te redden valt. In dit nieuwe boek legt Willem uit dat een krediet crisis niet is op te lossen met nog meer krediet. Deze wanhoopspogingen betekenen uiteindelijk slechts uitstel van executie.
Wil je niet nog een keer verrast worden dan moet je dit boek gelezen hebben. In dit boek komen onder andere deze vragen aan bod; “Waarom wordt Nederland zo hard geraakt?” Wat wordt de volgende crisis?” Wat bedoelen economen met The End Game?” “Waarom lieten ze Lehman omvallen?” Hoelang houdt dit systeem dan nog stand?” Wat gebeurt er op de oliemarkt?”
Hoofdstuk 6 gaat over de geheimen van Wall Street. Na het lezen van dit hoofdstuk werd mij heel snel duidelijk dat het gewone publiek niet weet wat er allemaal afspeelt achter de schermen van Wall Street. Anders zal er zeker een opstand komen, zoals Henry Ford ooit eens laatdunkend zei '”Het is maar goed dat de mensen in ons land ons bankwezen en monetaire systeem niet begrijpen, want als ze dat wel deden dan geloof ik dat er voor de ochtend een revolutie zou zijn”.
De Fed creëert geld uit het niets en koopt hiermee staats- en hypotheek obligaties, waardoor de regering de rekeningen kan betalen en het begrotingstekort kan dichten. Iedereen kan zien dat het vroeg of laat enorm mis moet gaan. We stonden eind 2008 ook al met ze allen voor de financiële afgrond. De weg die we nu zijn ingeslagen is van tijdelijke aard. Als we nu ook het dagelijkse nieuws doornemen zien we al dat diverse landen kraken.
Veel mensen denken dat we na een korte diepe recessie weer gewoon verder kunnen gaan. Deze optimisten negeren het feit dat dit systeem kapot is, zoals voorganger van Alan Greenspan, Paul Volcker, in 2008 terecht opmerkte. De hartpatiënt heeft zijn laatste en zwaarste infarct op het nippertje overleefd. Op de intensive care aan het infuus, met de knapste doktoren aan zijn bed en de zwaarste financiële doping in zijn lijf – de rente werd wereldwijd richting de 0 procent verlaagd –, is het nu wachten op de onafwendbare harttransplantatie. In afwachting daarvan komt de patiënt niet meer van de hartbewaking en is het tijdperk van feesten voorgoed voorbij.
Hoe moet het nu verder? Willem zegt in zijn boek dat we in de aankomende jaren te maken krijgen met minimaal een van de volgende scenario's: 1. Een deflatoire spiraal 2. Het Japanse scenario 3. Hyperinflatie 4. The unthinkable. Hij legt uit wat er in deze scenario's zullen betekenen en natuurlijk vind ik het hoofdstuk “The unthinkable” het mooiste. Het meest recente en afschrikwekkende voorbeeld vond plaats in Argentinië in 2001.
Het land was in de jaren zeventig het zevende rijkste land te wereld en had een elite met een westerse achtergrond. Argentinië had destijds al jarenlang volledig boven zijn stand geleefd. De dollar schulden waren enorm en de Argentijnse peso was aan de dollar gekoppeld. Geen enkel land wilde Argentinië op een bepaald moment meer geld lenen. Ook het IMF hield de hand op de knip.
Op een ochtend gingen daardoor in Argentinië de deuren van de banken niet meer open. De pinautomaten gaven geen geld meer. De beurs bleef gesloten, de handel viel stil. Den dat bleef zo, maandenlang. De banken leenden elkaar geen geld meer, dus was er geen geld in omloop. De hele bevolking leek failliet en er ontstond binnen vierentwintig uur ruilhandel.
Willem Middelkoop geeft ook diverse tips in zijn boek hoe je hier tegen kunt wapenen en ik zal hier in mijn volgende artikelen op terug komen als ik mij persoonlijk ga voorbereiden op “The unthinkable”