Deze week zal ik 2 boek reviews schrijven over; “Als de dollar valt” en “Overleef de kredietcrisis”. Deze boeken zijn geschreven door Willem Middelkoop en kan je al vanaf 10 euro kopen bij Bol.com. De eerste druk is alweer uit augustus 2007 en ik heb zelf de uitgebreide en herziene editie gelezen. Vanwege het feit dat ik mij de laatste tijd behoorlijk bezig hou met de economie in al haar facetten en goede recensies gelezen had besloot ik deze boeken aan te kopen.
Willem Middelkoop is een van de mensen waar ik graag naar luister als die weer eens op de televisie is. Hij wordt regelmatig uitgenodigd bij “De wereld draait door” en volg hem al vanaf de begin tijd dat hij begon als beurscommentator bij RTL Z. Het heeft een sterke mening over de dollar en de hele kredietcrisis. Ondertussen is hij daar niet meer werkzaam en heeft die zijn eigen fonds `Gold & Discovery fund` opgericht en de webshop amsterdamgold.com waar je ook fysiek goud kan kopen. Zijn visie komt ook sterk naar voren in het boek en ik kreeg meteen het gevoel om een paar kilo´s goud te gaan kopen toen ik het boek in een dag uitgelezen had.
Het boek leest heerlijk weg aangezien hij gebruik maakt van 114 vragen waar hij dan antwoord op geeft. Het is absoluut geen saaie kost en lees dingen waar de rillingen over mijn rug van lopen. Bijzonder is dat hij in dit boek geschreven in 2007 aangeeft dat het financiële systeem in zou storten en dat bleken achteraf profetische woorden te zijn geweest.
Het legt met al deze vragen precies bloot waar de pijn plekken zitten en geeft aan dat de dollar zijn langste tijd gehad heeft als wereld munt en dat de dollar op termijn zal afglijden naar niveaus die wij nooit voor mogelijk gehouden hebben. Persoonlijk vind ik dit boek verplichte kost voor iedereen die zich bezig houdt met de beurs en in vooral met Forex handelen. Je hoeft geen econoom te zijn om dit boek te lezen aangezien hij is geschreven voor de man met de pet en door dat feit is dit boek waarschijnlijk ook een bestseller geworden.
Mijn rust is ook redelijk verstoord na het lezen van het boek en ben zelfs actief bezig om bepaalde zaken te regelen aangezien ik denk dat er een nieuw tijdperk opkomst is. Je kan Willem een doemdenker noemen maar ik kan in veel dingen die hij zegt begrijpen en wil gewoon niet naïef zijn en de zaakjes beter voor elkaar hebben dan de gemiddelde aardbewoner. Het geeft mij zelf ook een rustig gevoel en ben daarom blij dat ik nu op een heldere manier uitleg heb gekregen op vragen waarvan ik nooit heb begrepen hoe het precies in elkaar zat.
Je krijgt antwoord van Willem op vragen zoals: “Hoe waarschijnlijk is het dat China haar dollars gaat dumpen?” “Hoeveel goud is er eigenlijk op de wereld?” Zijn er al landen die andere valuta dan de dollar voor hun olie willen hebben?” “Waarom is olie van belang voor de dollar?” “Wat is de rol van financiële media in dit proces?” “Hoeveel geld hebben de VS nodig om op de huidige voet verder te kunnen leven?” Is er direct bewijs voor bedrog en manipulatie vanuit de Amerikaanse overheid?” “Hoe realistisch is de dollarkoers nog?” “Zijn de inflatie cijfers dan niet juist?” Wie heeft de feitelijke macht in dit systeem?” Er komen zoveel vragen aan bod waarvan ik nooit het antwoord geweten hebt en deze worden op een heldere manier uitgelegd.
In 2006 zijn de Verenigde Staten gestopt met het publiceren van de cijfers over de totale Amerikaanse geldgroei (M3), omdat de publicaties volgens de Fed geen relevante economische gegevens bevatten. Bovendien zegt de Amerikaanse centrale bank dat de maandelijkse publicatie te duur is. Ruime schattingen komen tot 1 miljoen dollar op jaarbasis. Het jaarlijkse budget van de Amerikaanse overheid bedraagt ongeveer 2.500.000 miljoen dollar.
Economen en journalisten reageerden wereldwijd erg verbaasd over deze onorthodoxe stap, die de geruchten voedt dat de Fed steeds meer geld in de economie en beurs moet pompen om de schijn van een sterke economie hoog te houden. Het niet meer publiceren van deze cijfers maakt het investeerders en buitenlandse eigenaren van Amerikaanse staatsobligaties onmogelijk om nog langer te kunnen volgen hoeveel dollars de monetaire autoriteiten van de VS creëren.
We kunnen natuurlijk pas of een aantal jaren zeggen of Willem het bij het juiste eind heeft gehad maar het kan zeker geen kwaad om eens stil te staan bij dit soort onderwerpen. Zoals Alan Greenspan laatst geruststellend zei: 'Enjoy it while it lasts”