Aan de hand van
Ruis deel I en
deel II hebben jullie kennis kunnen maken met het model van Inner Effeqt eigenaar Geo van Dam: Resultaat = Potentiële kracht – Ruis. Dit model hebben we samen toegepast op het pokerspel en in deze artikelen reeks probeer ik de vertaling te maken naar de Forex handel. Ik raad jullie aan Ruis deel I & Ruis deel II te lezen voordat jullie aan dit deel beginnen.
Het model in vogelvlucht. Onder potentiële kracht wordt verstaan, hetgeen een individu maximaal kan bereiken als we zijn eigen vermogen in ogenschouw nemen. Het resultaat zou in optima forma gelijk zijn aan de potentiële kracht ware het niet dat het we niet altijd ons potentieel optimaal gebruiken. Helaas wordt de potentiële kracht bij veel mensen verzwakt door bijzaken die Geo van Dam "Ruis" noemt. Onder Ruis wordt verstaan: alle gedachten en of gevoelens die afbreuk doen aan je potentiële kracht. Voorbeelden daarvan zijn: Faal angst, kwaadheid, perfectionisme en bijvoorbeeld ook de "slachtoffer gedachte".
Het herkennen van Ruis is nog redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van hetgeen waarnemen dat in jezelf omgaat, gua gevoel, gedachtes en emoties. De volgende stap is: wat kun je doen om Ruis te voorkomen en dus je eigen beste beursspel te spelen? Het doel is simpel. We willen optimaal presteren dus we zullen de ruis ofwel onze mentale belemmeringen zoveel mogelijk moeten beperken.
Bewustwording
De eerste stap die gezet moet worden in de strijd tegen de ruis is de bewustwording. Wat gaat er in je zelf om? Ben je bang om je geld te verliezen? Wil je juist krampachtig je winst vasthouden of juist je verlies goedmaken. Of zoals Dajo als reactie op het vorige artikel opmerkt:
"Ik blijf last houden van: "throwing good money after bad money" Stel ik zou 10.000 hebben om te traden en ik werk dat op naar 12.000 en ik verlies ineens 3.000, an kun je ervan uitgaan dat die andere 9.000 er met 90% zekerheid ook achteraan vliegt, omdat ik dan ineens als een aapje ga zitten handelen en klooien, alle regels stug negerend .
Ik heb er ook moeite mee om verlies niet persoonlijk op te vatten. Ik kan ZO slecht tegen mijn verlies, da's niet leuk meer gewoon, ik WEET dat het erbij hoort en toch kan het mijn humeur en dus mijn dag stevig vergallen".
Dajo beschrijft hier uitstekend zijn Ruis. Hij weet precies wat hem tegenhoudt als het aankomt op optimaal handelen. Hij heeft dus de eerste belangrijke stap in het kwijtraken van ruis genomen. Namelijk de bewustwording. De aanpak van ruis kent drie stappen: 1) Bewustwording 2) Stoppen en 3) de Focus.
Ruis Stoppen
Nadat je je bewust bent geworden van wat er gebeurt moet je ervoor zorgen dat je die ruis "STOP"t. De bewustwording zelf is daarin al een heel belangrijke stap. Maar je moet die vicieuze cirkel van ruis bewust onderbreken. Daarvoor bestaat een handig ezelsbruggetje: STOP. STOP staat voor Stop Think Organize Proceed. Wat je doet is tegen jezelf zeggen: STOP en dus ook echt stoppen (S). Veel mensen halen daarbij voor zichzelf het beeld van een stopbord voor de ogen bij het STOPpen. Wanneer je dat vaker doet zal dat stopbord niet alleen een symboolfunctie krijgen maar ook dienen als versterker van wat je aan het doen bent. Dit is een NLP techniek die ankeren heet.
Het STOPpen gebeurt dus in 4 fasen. We bespreken die fasen hier één voor één.
1) Stop: je bent je bewust van ruis, je herkent wat er aan de hand is en stopt bewust. Dat doe je bijvoorbeeld door een korte pauze in te lassen mbt datgene wat je aan het doen bent.
2) Think: je stelt jezelf vragen: wat gebeurt er nu eigenlijk, wat neem ik waar, wat wil ik bereiken, waar kan ik me op concentreren om mijn doelstelling te bereiken. Kortom wat is mijn focus?
3) Organize; je herpakt jezelf en kiest waarop je je wilt concentreren: je focus
4) Proceed: je voert uit wat je je hebt voorgenomen
Dit stoppen heeft dus de functie van het onderbreken van een proces dat voor jou de verkeerde kant opgaat. Let wel: het gaat nog steeds om wat er in je eigen hoofd en lijf omgaat. Je kunt immers niet beïnvloeden wat er om je heen gebeurt. Je kunt er wél voor zorgen dat je zo goed mogelijk reageert en acteert binnen die gegeven omgeving. Dit heeft dus niets te maken met over hete kolen lopen of een peptalk tegen jezelf houden. Het gaat er wel om weer helemaal scherp en geconcentreerd te raken. Je focus is dus waar het om gaat.
Volgende keer gaan we verder over de focus! Vragen en / of opmerkingen kan je hieronder kwijt.