Lees eerst Deel I
Nadat het IMF en de Wereldbank waren opgericht tijdens de Bretton Woods Conferentie en de dollar (door zijn koppeling aan de grote hoeveelheid goud die in Amerikaanse handen was) als internationale standaard was geaccepteerd, lag de hele wereld (economisch) aan de voeten van Amerika.
De Amerikanen waren ten slotte de enige grootmacht die een nog werkende economie hadden. Heel Europa lag tenslotte net na WO II volledig in puin. Het voorwerk was gedaan en de weg lag open naar groter en meer. Steun geven aan Europa was noodzakelijk en het vechten tegen de invloed van de Communisten ook . Hoe mooi zou het zijn voor de dollar (lees Amerika) als we dit konden combineren in één sluw noodzakelijk plan.
Amerika was om te groeien als economische grootmacht op zoek naar afzet markt en het kon tegelijkertijd ook geen kwaad om Europa afhankelijk te maken van Amerikaanse steun om zo loyaliteit op twee gebieden in één klap binnen te halen. Op economisch vlak en door de invloed van de Communisten volledig uit bannen want zo redeneerde men in die tijd je kunt niet van Amerika geld en goederen ontvangen en daarmee in communistisch Rusland winkelen……..Heel Europa begreep de hint al werden op het laatste moment de kleine Oost Europeese landen (straatarm) door Stalin persoonlijk tegen gehouden om deel te nemen aan het overleg over de Marshall hulp.
Het Marshall Plan was de naam voor de naoorlogse (rond 1948) hulp verleent aan Europa door de VS. Deze hulp bestond uit geld en goederen met een totale waarde van meer dan 10 miljard dollar. Ruim driekwart van deze hulp waren giften en een kleine 20 % moest worden terugbetaald. Je moet bij dit bedrag wel even rekening houden met de toenmalige waarde van geld. Als we dit naar de tegenwoordige waarde zouden omrekenen zouden we het hebben over hulp die te vergelijken is met de steun die de diverse banken de afgelopen maanden hebben ontvangen van diverse regeringen wereldwijd….
Waarom ik zo ver terug ga in de vorige eeuw om mijn voorliefde voor de dollar te verklaren is mij zelf ook niet duidelijk maar ik wilde de verbintenis die wij in Nederland hebben met dat lapje grond (4e in grootte na Rusland, China en Canada) aan de andere kant van de Atlantische Oceaan toch iets nader toelichtte.
De dollar heeft in de loop der jaren veel meegemaakt de waarde fluctueerde nogal maar ook het boevengilde wist de munt te waarderen. Tot op de dag van vandaag is de dollar het meest vervalste biljet in de geschiedenis van het moderne geld en zelfs de zeer populaire Euro kan daar voorlopig nog niet aan tippen. Al is de Euro hard op weg om deze dubieuze titel van de dollar over te nemen.
De dollar heeft in de koers ten opzicht van de in Holland gebruikte valuta, tegenwoordig de Euro maar vroeger natuurlijk de gulden, wel een rollercoaster ride achter de rug. De waardeverschillen ten opzichte van elkaar zijn enorm geweest in de loop der jaren. Om het (vooral voor mezelf) nog een klein beetje overzichtelijk te houden wilde ik me even concentreren op de waarde sinds wij in Europa de Euro hebben ingevoerd.
Bij de eerste waardebepaling van de Euro in 1999 ging men uit van een waardering voor dit Forex paar EUR/USD van rond de 1,2 dollar voor een Euro. Men kon nog niet betalen maar wel waren o.a. noteringen aan de beurs van aandelen, opties en obligaties in euro’s weergeven.
Tijdens de fysieke introductie van de Euro eind 2001 betaalde men nog maar 80 dollarcent voor 1 Euro, het ging dus erg goed met de dollar in die tijd . De waarde heeft 2 maal in de afgelopen 10 jaar ongeveer at par (1:1) gelegen tussen de Euro en de dollar.
In 2000 en in 2003 waren de munten grotendeels gelijkwaardig . In 2003 was dit het geval nadat de Euro aan een opmars was begonnen. De dollar is toen gezakt van eerder genoemde 0,8 : 1 in begin 2002 tot bijna 1,6 : 1 dat dieptepunt werd in 2008 bereikt.
Op dit moment is de dollar weer aan een opmars bezig en komt hij terug van reeds eerder genoemde 1,6 in 2008 tot ± 1,3700:1 op de beurs vandaag de dag.
Wordt vervolgd……..