Heel veel traders gebruiken als basis voor hun tradingsysteem een tunnel bestaande uit 2 Moving Averages (MA). Ze gaan long als de prijs boven de bovenste MA uitkomt en short als de prijs onder de onderste MA zakt.
In dit artikel en bijbehorende video zal ik een tunnelsysteem voorstellen dat heel erg simpel is en wat je kunt gebruiken als basis van je eigen systeem. Het systeem wat ik hier beschrijf werkt vooral goed op de daily charts en op 4 uurs grafieken, op de lagere heb ik het nog niet echt getest, maar die paar tries die ik gedaan heb op de lagere tijdschalen werkten niet echt goed.
Het systeem vind vrij weinig trades, maar de trades die het signaleert zijn wel goed voor een paar 100 pips meestal (daily chart). De basis van dit systeem is een 133 period MA en een 169 period MA, plus een OsMA. De OsMA is eigenlijk min of meer hetzelfde als een MACD en als jouw tradingplatform geen OsMA biedt, kun je ook gewoon een MACD gebruiken, dat maakt niet zo heel veel uit.
De regels van het systeem zijn nu als volgt:
LONG:
Wanneer de koers op een dag boven de bovenste MA sluit EN de OsMA gaat van negatief naar positief. De stop-loss komt onder de onderste MA te liggen. Target is tenminste 3 maal de afstand van de stop loss.
*
SHORT:
Dit is dus precies omgekeerd aan de long trade. Short ga je wanneer de koers op een dag beneden de de onderste MA sluit EN de OsMA van positief naar negatied draait. De stop-loss komt net boven de bovenste MA te liggen en de target is drie keer de afstand naar de stop-loss.
*
De target is een initiële setting. Omdat bij dit systeem de te overbruggen afstanden nogal groot zijn - 300 pips is geen uitzondering - is het aan te raden om de stop achter je aan te trailen en winsten vast te leggen. Bijkomend voordeel hiervan is dat je, zodra de stop op break even ligt, weer ruimte hebt om binnen je money management nieuwe trades aan te gaan.
Kies deze nieuwe stops echter wel met zorg, steeds iets boven een oud weerstand/steunniveau, om niet onnodig uit gestopt te worden.
*
Alhoewel dit systeem al redelijk goed werkt, kun je het natuurlijk nog op allerlei manieren tweaken, dit artikel is slechts bedoeld om je een idee te geven hoe simpel een tradingsysteem kan zijn om toch goede trades te vinden.