Eigenlijk behoeft MetaTrader geen introductie meer, maar voor hen die nog geen tijd hebben gevonden om zich hierin te verdiepen, toch maar even in het kort het een en ander over MetaTrader:
MetaTrader is een een zeer populair handelsplatform wat broker-onafhankelijk is, met andere woorden, je kunt als broker ervoor kiezen om een stand-alone platform te laten bouwen (Zoals Plus500 en FXGM bijvoorbeeld). Je kunt er ook voor kiezen om als broker je diensten aan te bieden op een reeds bestaand platform zoals MetaTrader (Zoals bijvoorbeeld
InstaForex)
Inmiddels zitten we aan de 4e grote versie van MetaTrader (Versie 5 is ook al bijna af), daarom noem ik hem verder: MT4, oftewel: MetaTrader versie 4.
MT4 is als platform zelf op zich "OK-ish" niet geweldig en niet slecht, het grote nadeel van MT4 vind ik persoonlijk de belachelijke hoeveelheid functies die aan de oppervlakte liggen, de wat meer advanced functies hadden best wel wat verder naar achter gebracht kunnen worden, waardoor het geheel misschien wat overzichtelijker en gebruiksvriendelijker was geworden, verder mis ik een paar functies die ik heel erg belangrijk vind. (Het kan ook zijn dat ik niet goed gezocht heb, maar veel verschil maakt dat niet natuurlijk: de functies zijn niet te vinden OF ze bestaan gewoon niet)
Ik wil namelijk VEEL meer informatie over mijn trades: Ik wil cumulatieve positie stats hebben, exposure stats onderverdeeld per valuta, zodat ik eventuele excessen kan afdekken. Ook wil ik meer en makkelijker beschikbare informatie over kosten: spreads, roll-over fees enz. enz.
Maar goed, is MT4 dan alleen maar nadelig? Nee, MT4 heeft 1 "feature" die het tot een must have maakt:
Expert Advisors oftewel: Je kunt hier je eigen gebouwde forex robot aan de gang zetten. Hoe je eenvoudig zelf een forexrobotje in elkaar sleuteld zal ik later deze week uit de doeken doen.
Zoals je kunt zien hierboven bestaat een standaard scherm uit 4 belangrijke componenten:
Market Watch - Hier heb je een overzicht van de quotes en de producten.
De grafiek - Hier doe je je research, geef je order in enz. enz.
Navigator - Hier kun je je EA's aan en uitzetten, switchen tussen accounts enz. enz.
Terminal - Dit is het overzicht van je posities
Tot zover dit opstapje naar mijn volgende artikel: Maak je eigen EA.