Welkom bij Ruis Deel II. In het eerste deel hebben we kennis gemaakt met het model van Geo van Dam: Resultaat = Potentiële kracht – Ruis. Het resultaat is de prestatie die een bepaald individu bij een bepaalde taak in een bepaalde situatie behaalt. De Potentiële kracht (PK) is de kracht die je in principe bezit.
Helaas wordt de potentiële kracht bij veel mensen verzwakt door bijzaken die Geo van Dam "Ruis" noemt. Onder Ruis wordt verstaan: alle gedachten en of gevoelens die afbreuk doen aan je potentiële kracht. Het vorige artikel werd besloten met de opmerking dat Ruis zich in verschillende manieren kan manifesteren. In Ruis Deel II gaan we hier op verder.
Ruis manifesteert zich vaak in de vorm van een stem of gedachten in je hoofd die een negatieve impact op je prestatie hebben. Vanuit de Forex handel kan je bijvoorbeeld denken aan gedachten als " de laatste tijd heb ik zoveel geluk gehad, nu moet het wel mis gaan". "Ik sta zoveel in de min, ik wil mijn verlies goedmaken" of juist bang zijn om je winst weer te verliezen om vervolgens te snel je positie te sluiten. Je bent eigenlijk te veel met winnen of verliezen bezig terwijl je eigenlijk op en over andere zaken moet letten en denken (ontwikkelingen in de markt, koers patronen etc).
Vaak koppelen we negatieve ervaringen uit het verleden aan datgene waar me nu mee bezig zijn. In het voetbal hoor je spelers vaak zeggen. "We hebben hier de laatste jaren niet kunnen winnen, dus we zullen het nu ook wel moeilijk krijgen".
Negatieve gedachten van vroeger worden dus op het heden geprojecteerd. Tijdens het handelen kan het voorkomen dat je terugdenkt aan een situatie in het verleden waar het behoorlijk mis ging. Het negatieve (angst) gevoel wat daarvan het gevolg was kan zich dan meester van je maken en je dus van je beste spel afhouden. Dit is Ruis.
Ruis kan ook worden veroorzaakt door een negatief of een te positief verwachtingspatroon van jezelf of zelfs faalangst. Voorbeelden hiervan zijn. "Ik word nooit een winnende Forex handelaar, eigenlijk weet ik veel te weinig, ik heb geen hoge opleiding en er bestaan vast geheime truukjes die ik niet ken". Of: "ik schrijf nu artikelen voor Forexfox dus ik moet minstens laten zien dat ik erg goed ben". Of: " Ik moet een miljoen winnen dit jaar dus vandaag moet ik minimaal $2700 verdienen".
Je beste spel wordt beïnvloed door deze verwachtingen of druk die je jezelf oplegt. Ruis dus! De grap is dat je tijdens het handelen juist géén verwachtingen moet hebben over de afloop ervan. Je bent in het hier en nu aan het traden, niet in de toekomst en niet in het verleden. Door je te concentreren op het handel zelf in het hier en nu onderdruk je de ruis en ben je in staat je potentiële kracht zo goed mogelijk te benutten.
Ruis |
"Slachtoffer gedachten" |
| (faal)angst |
| Zelfveroordeling |
| Ongeduld (zie post Kangaroo) |
| Spanning |
| "Oh jee" effect |
| Negatieve resultaat projectie |
| Kwaadheid en frustratie |
| Verkeerde zelfcoaching |
| Te veel nadenken |
| Perfectionisme |
| Slechte concentratie |
| Te hoog verwachtingspatroon (van jezelf of van anderen) |
Tabel 1: verschillende manieren waarop Ruis zich kan manifesteren.
Het overdrijven van implicaties van "falen", door een verwachtingspatroon van jezelf en anderen veroorzaakt ook Ruis. "Als deze trade mislukt dan heb ik weer een verlies maand gedraaid". "Ik kan nu echt geld gaan verliezen dat ik eigenlijk niet mag verliezen". "Als ik zo door ga ben ik binnen de kortste keren failliet". "Moet ik thuis weer aan mijn vrouw vertellen hoeveel geld ik er doorheen gejaagd heb, dat wordt niet leuk…"
De "slachtoffergedachte" is bij het handelen, eveneens een grote veroorzaker van Ruis. Deze Ruis wordt vaak ook hardop geuit en ik weet zeker dat jullie dit herkennen. "Waarom gaat die beurs nu verdomme niet een keer de goede kant op". "Ik had mijn positie gisteren moeten sluiten, toen stond ik nog in de plus". "Ik heb altijd pech". "Net nadat hij mijn Stoploss heeft geraakt spuit de koers omhoog". Dit zijn uitspraken die je zeker wel een keer gehoord hebt of uitspraken die jezelf wel eens hebt gemaakt.
Waarschijnlijk herken je een aantal van de hierboven beschreven gedachten en gevoelens die afbreuk doen aan je potentiële kracht. Stel je voor dat je Ruis goed zou kunnen herkennen, onderkennen en het laten verdwijnen! Dan zou je altijd optimaal naar eigen kunnen presteren….
Het herkennen van Ruis is nog redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van hetgeen waarnemen dat in jezelf omgaat, gua gevoel, gedachtes en emoties. De volgende stap is: wat kun je doen om Ruis te voorkomen en dus je eigen beste beurssspel te spelen? Daar gaat het volgende artikel over. Reacties kunnen jullie wederom onder dit artikel kwijt.
Veel succes en plezier met het handelen.