Omdat ik vd week Armijn zag schrijven over suiker werd mijn interesse gewekt in deze grondstof/commodity, ik weet eigenlijk nagenoeg niets van suiker als handelsgoed. Dus ben ik daar afgelopen weekend even ingedoken.
In de 4e eeuw bestond suiker al als handelsgoed, de Indianden hadden tegen die tijd ook al ontdekt hoe deze zoetstof te kirstalliseren was, de Moren perfectioneerden deze techniek en brachten suiker vervolgens naar het Iberisch Schiereiland, vanwaar de Portugezen deze lekkernij verder de wereld in brachten, zo bestonden er halverwege de 16e eeuw al ruim 3000 raffinaderijen in Zuid Amerika.
De verfijnde en gekristalliseerde suiker was zo geliefd en zeldzaam dat het ook het "Het witte goud" genoemd werd. In het begin van de suikerhandel werd er vooral suiker geproduceerd van suikerriet, pas veel later van suikerbieten. (Voordat er suiker gebruikt kon worden als zoetstof werden vooral fruit en honing hiervoor gebruikt) De suiker die wij kennen bestaat voor 99.8% uit een complexe chemische mix van glucose en fructose. Vandaag de dag zijn er ruim 120 landen die zich bezig houden met de productie van suiker.
Zoals alle commodties Is ook suiker handelbaar op een aantal beurzen, er bestaat 1 gestandariseerd contract en dat is het ICE (InterContinential Exchange) contract. Dit contract gaat over een hoeveelheid van 112.000 pond, leverbare suiker. Waarvan de belangrijkste contractmaanden: januari, maart, mei, juli en oktober zijn.
De contracten zijn verhandelbaar op de volgende beurzen:
ICE (InterContinental Exchange) BF&M (Brazilian Futures & Mercantile Exchange) KEX (Kansai Commodities Exchange) MCX (Multi Commodity Exchange) NCEL (National Commodity Exchange Limited) NCDEX (National Commodities and Derivatives Exchange) CZCE (Zhengzou Commodity Exchange)
Grote spelers op de internationale suikermarkt zijn oa: Brazilie, India en Europese Unie.
De belangrijkste prijsbepalende factoren zijn oa:
* Het negatieve imago van suiker (Je zou er suikerziekte van krijgen, dik van worden en je zou last krijgen van tandbederf)
* De Europese Unie is 1 van de grootste exporteurs van suiker en aangezien we hier in Europa houden van allerhande subsidies, wordt ook de suikerhandel hevig gesubsidieerd. Dus de subsidie regelingen dien je goed in de gaten te houden als je suiker wilt gaan traden.
* Het weer speelt uiteraard ook een belangrijke rol, als in een land waar veel suiker geproduceerd wordt er sprake is van een extreem koude winter of hevige regenval oid en er dreigen oogsten te gaan mislukken, heeft dat uiteraard een prijsopdrijvend effect.