In de afgelopen artikelen is er voor mij veel duidelijk geworden. Ten eerste heb ik geaccepteerd dat ik niet een ‘Forex professor’ ga worden. Forex zie ik als een soort spannende hobby, waar ik vooral plezier aan wil beleven. In de tweede plaats is het duidelijk op wat voor manier ik graag wil handelen. Posities neem ik in voor de wat langere termijn, zeg maximaal twee weken. Qua geld moet het wel ergens over gaan. Meer dan 2500€ verliezen in een trade vind ik niet prettig, en bedragen winnen van rond de 1000 euro motiveert me zeer zeker.
De Forex handel sluit zeer prettig aan bij bovenstaande randvoorwaarden. Inmiddels heb ik flink wat trades gemaakt op Plus500 en FXGM en vandaag ga ik vertellen hoe ik meerdere malen volgens mijn systeem heb gehandeld en soms helaas toch niet.
Tot en met elf september 2009 heb ik maar wat zitten gokken op Plus500. We zijn druk in de weer met ForexFox en om wat feeling te krijgen met het product stortte ik meerdere malen geld, wat ik vervolgens weer snel verloor omdat ik gewoon te grote posities innam in verhouding tot het bedrag waar ik mee speelde. Door de grote volatiliteit van bijvoorbeeld Gas smolt het gestorte geld vaak als sneeuw voor de zon. Op elf september stond ik bijna 2400€ in de min op Plus500 en besloot ik dat handelen op deze manier echt geen zin heeft. Een periode van boos zijn op mezelf en zelfreflectie leidde tot de artikelen die ik begin November heb geplaatst en tot de inzichten die ik in de vorige stukken heb beschreven.
Mijn nieuwe manier van handelen is simpel. Ik zet 2500€ op Plus500 en ik neem een long of short positie in de Dollar, goud of de AEX. Deze positie is meestal rond de 800€ wat dus betekend dat het behoorlijk de verkeerde kant op moet gaan voordat ik de complete 2500€ kwijt ben. Ik leg dus ook geen stop loss in. Uitgestopt worden door Plus500 is eigenlijk mijn natuurlijke stop loss. Vervolgens is het gewoon een kwestie van wachten. Ik ga long als ik vind dat bijvoorbeeld de dollar aan de onderkant zit van een trendkanaal en ik ga short als ik denk dat de dollar aan de bovenkant zit. Zo probeer ik wat ritjes te maken, gaat het goed dan pak ik de winst op het moment dat ik rond de 1200€ in de plus sta.
Vervolgens room ik alles boven de 2500€ af.
Een strategie van niks dus eigenlijk. Maar toch, het is een strategie die helemaal bij me past en waar ik veel plezier van beleef. Maar deze strategie past ook helemaal bij het handelen op Forex. Als je bijvoorbeeld short gaat in de AEX dan hoef je geen overnight rente te betalen, je krijgt zelfs geld. Lang een positie aanhouden in het goud op FXGM is top omdat je NUL rente betaald overnight. Je kan je positie dus enorm lang aanhouden, precies hetgeen ik ook doe op het moment dat ik de min inga (totdat mijn account leeg is of course). Een positie in de Eur/Dollar op Plus500 kost ongeveer 35€ per dag en als je dit koppelt aan de lage spread die je betaalt dan is dit toch een erg stuk goedkoper dan het handelen op AEX opties waar je zo gezegd, met transactiekosten, spread en verwachtingswaarde te maken hebt.
In mijn strategie moet ik dus ongeveer twee keer gelijk hebben om 1 keer volkomen leeg te kunnen gaan. Begin november begon ik op deze manier te handelen en het ging gelijk hartstikke goed. Van de twintig trades die ik deed eindigde er vijftien in het groen en de rode trades waren niet allemaal maximale verliezen. Mijn verlies van 2400€ werd omgebouwd tot een winst van maximaal 6600€. Toen hoopte ik met goud op FXGM een klapper te maken en dus ging ik vorige week short toen goud 1195 deed. Ik stortte 4000$ op FXGM en ging vervolgens hopen op een daling. Helaas, goud steeg door tot 1222 en ik werd op 1215 uitgestopt. Achteraf niet handig gedaan natuurlijk, met 4000$ kocht ik 200 ounce goud dus goud hoefde nog geen 2% te stijgen om leeg te zijn. Goud staat inmiddels op 1130 dus dat had een mooie klapper geweest.
Maar goed, momenteel sta ik nog 3300€ in de plus dus ik heb niks om over te klagen… hoewel, de behoefde aan de grote klapper en het bagatelliseren van mijn toch wel significante winst kwam toch wel erg snel om de hoek kijken. Hebberig dus en te gretig op zoek naar die ene grote trade, zucht weer een obstakel dus waar ik als Forex handelaar mee te maken heb. Volgende keer misschien meer hierover.
Groet,
Sijbrand