Mijn vorige artikel
Learn from your mistakes part II, gepubliceerd op 5 november sloot ik af door te stellen dat ik de komende weken op zoek zou gaan naar een Forex handelssysteem dat bij mij past. Het was duidelijk geworden dat ik op dit moment in mijn leven niet de behoefte, tijd en energie heb om me helemaal te storten op alle facetten van de Forex handel. Voorheen veroorzaakte dit behoorlijk wat emoties omdat ik van mezelf wist dat ik niet optimaal bezig was. Ik werd dus woest op mezelf omdat ik dus als een kip zonder kop mijn geld aan het verliezen was. Dit waren zeer belangrijke inzichten en het accepteren van het feit dat ik nu niet als een malle de Forex boeken ga doorspitten en het besef dat ik Forex op dit moment zie als leuke (hopelijk niet te dure) hobby waar ik plezier aan beleef, gaf mij de rust die ik klaarblijkelijk nodig had om serieus en op een Meta niveau naar mijn eigen handels interesses te kijken.
Ik ging voor mezelf een aantal belangrijke zaken duidelijk op papier zetten. Een van de belangrijkste vragen was dan ook. Welke manier van handelen vind ik leuk? In mijn tijd bij Alex Beleggersbank hield ik ervan om speculatieve posities in te nemen voor zeg maar 1 a 2 weken. Ik had een idee / verwachting over waar de AEX heen zou gaan en speculeerde daar dus op door long of short in de AEX opties te gaan. Helaas bleek deze manier van handelen een flink aantal negatieve kanten te hebben, die het structureel winnen zeer onwaarschijnlijk maken. In de eerste plaats heb je te maken met de transactie kosten. Je bent bij een gemiddelde broker al gauw 3 Euro kwijt per optie, zowel bij aankoop als bij het sluiten. Verder heb je te maken met de verwachting / tijdswaarde die uit een optie loopt (dus als de koers en de volatiliteit gelijk blijft dan nog wordt je long positie minder waard) en als derde ben je als particuliere handelaar toch altijd wel behoorlijk de Sjaak qua spread bij aan en verkoop.
De volgende vraag die ik mezelf ging stellen is. Wat voor bedragen vind ik interessant? Wat is lekker om te winnen? En wat kan je verliezen zonder dat je er echt wakker van ligt. Voor mezelf kwam dit uit op 2500€. Als ik meer dan dit verlies in de ‘worst case scenario’ trade dan is dat niet prettig maar zeker niet rampzallig. Als ik echter 800€ – 1500€ kan pakken, dan word ik daar toch wel erg enthousiast van. Een zeer belangrijk punt voor mij is wel dat ik niet meer kan verliezen dan het bedrag dat ik vooraf geaccepteerd heb te verliezen. Dit is bijvoorbeeld een nadeel van het handelen in Futures (en dan met name overnight). Er bestaat een kans op ‘risk to ruin’ als de koers echt helemaal de verkeerde kant op loopt en hier hou ik dus helemaal niet van. De kans dat het echt misgaat is erg klein, maar de kans bestaat en sluimert achter in mijn hoofd mee en zorgt voor onrust. Daarom hou ik ook helemaal niet van naakte aandelen posities (naakt in de zin van: zonder dekking van optie posities), een aandeel kan in theorie altijd naar nul terwijl je daar over het algemeen nooit rekening mee houdt.
Handelen met opties op de AEX met bovenstaande winst en verlies idealen is lastig te realiseren. Om flink rendement te maken met AEX opties moet je behoorlijk investeren, dus een groot bedrag investeren (en dus flink wat verwachtingswaarde kopen) of zeer risicovolle posities aan gaan nemen met een relatief klein bedrag in de hoop dat het direct de goede kant op gaat. Ruimte voor er een beetje naast zitten is er dan helemaal niet.
Dit zijn dus wel een beetje de belangrijkste richtlijnen die ik voor mezelf op papier heb gezet. Dus posities aangaan die niet tijdrovend zijn en te complex, die een algemene trend voorspellen en die niet precies goed hoeven te zijn, eerst een aantal dagen in de min voordat er groene cijfers op het bord komen is ook acceptabel
. We kunnen de positie dus even in de min laten lopen zonder dat dit ons gelijk veel geld kost qua verwachtingswaarde. Als laatste is het dus erg belangrijk dat ik niet mijn spreekwoordelijke ballen uit mijn broek kan verliezen. Ik wil van tevoren weten waar ik qua maximaal verlies aan toe ben en de winsten die ik met mijn investering kan maken moeten redelijk significant zijn. Met deze richtlijnen in het achterhoofd was het handelen in AEX opties dus gedoemd te mislukken. Over de jaren heen heeft het me ongeveer 6000 Euro gekost en het plezier in het beleggen was helemaal weg.
Het plezier was dus weg. Tot de laatste weken waarbij ik het bovenstaande in de praktijk heb gebracht op Plus500 en een beetje op FXGM. Wordt vervolgt…….aanstaande donderdag!
Groet,
Sijbrand