In een van mijn vorige artikels heb ik het gehad over wie Fibonacci was en hoe je "zijn" getallen kunt gebruiken bij het bepalen van supportlevels en resistanceniveaus. Vrij uitvoerig ben ik toen in gegaan op de zogenaamde retracement levels, het niveau waar een marktcorrectie zou kunnen stoppen.
Kort heb ik toen ook de extension levels aangestipt, zonder hier als te diep op in te gaan. Extension levels zijn echter het crème de la crème van Fibonacci omdat je ze heel vaak kunt gebruiken als leadingindicator, met andere woorden je kunt de Fibonacci extension gebruiken om je prijsdoel vast te leggen.
Alles wat je moet kunnen om Fibonacci te gebruiken als leadingindicator, zijn de eerste vier letters van het alfabet - ABCD. Wat je doet is je zoekt een bodem of een top in de prijsgrafiek op en je tekent vandaar met je Fibonacci tool een lijn naar de volgende top of bodem. Dit zijn de punten A en B. Nu ga je kijken tot waar de prijs is gecorrigeerd, dit is punt C. In de onderstaande grafiek zie je duidelijk deze punten aangeven en ook het koersdoel D.
Maar hoe bepaal je nu koersdoel D?
Dit is eigenlijk tamelijk eenvoudig. Statistisch onderzoek heeft aangetoond dat de extension afhankelijk is van de retracement. Men heeft gezien, dat punt D zich met de onderstaand tabel laat vastleggen. Ook hier geldt weer dat het allemaal geen wet van Meden en Perzen is, maar dat het als een hulpmiddel gezien moet worden, dat vaker wel dan niet opgaat en dat koersdoel, soms ook met een paar pips voorbij geschoten of niet gehaald worden. Vaar dus niet blind op Fibonacci, maar gebruik het als onderdeel van je systeem om je profit target vast te leggen.
In de bovenstaande uurgrafiek van de USD/JPY zie je dat gerekend vanaf punt A en B de retracement 50.0% bedraagt. Er zijn 4 wicks die de 50% aanraken en daarom neem ik die, zou het maar een wick geweest zijn kun je beter voor de 38.2% retracement gaan. In de tabel zien we dat bij een retracement van 50% meestal een koersdoel van 161.8% behaald wordt. En in dit geval klopt dat goed, want het koersdoel wordt zelfs met 10 pips overschoten.