Zoals je weet kost alles in het leven geld. Alles is vrijwel in geld uit te drukken tegenwoordig, dus ook geld zelf. Dit klinkt een beetje vreemd maar het is wel zo: Geld kost geld en dan bedoel ik natuurlijk niet: de kosten van het daadwerkelijk drukken van de biljetten en het slaan van de munten. Immers: Het meeste geld "bestaat" niet eens in tastbare vorm. Die vorm van geld noemen we "giraal geld" het tastbare geld is "chartaal geld". Geld wat ik in mijn zak heb zitten of wat op mijn bankrekening staat heb ik NU even niet nodig, wanneer ik het nodig heb hangt af van mijn eigen bestedingspatroon, kan een dag zijn een maand of misschien wel over een aantal jaar. Maar er zijn mensen, bedrijven en overheden die dat geld WEL kunnen gebruiken. Het zou economisch denkend dom zijn om niet alle beschikbare grondstoffen (geld in dit geval) optimaal in te zetten.
Maar je zult begrijpen: Ik heb dus iets wat een ander heel graag wil hebben/nodig heeft. Nou dan komt simpelweg de wet van vraag en aanbod om de hoek kijken: Ik heb iets wat een anders graag wil hebben: dan moet er gesproken worden over een prijs waarvoor ik bereid tijdelijk afstand te doen van mijn geld en mijn bereidheid om het risico te lopen dat ik niet terug betaald wordt. Dus je zou hieruit kunnen concluderen dat zodra er mensen zijn die een dienst of goed erg hard nodig hebben voor welke reden dan ook: Dan treedt de wet van vraag en aanbod in werking.
Leuk, maar wat heeft dat met forex te maken? Nou eenvoudig: ALLES.
Een van de grootste prijsbepalende componenten van een wisselkoers is namelijk het verschil in rente.
Als de rente hier in Nederland bijv. 2% zou zijn en in een vergelijkbaar land (Qua economische stabiliteit) is de rente maar liefst 7% dan zul je toch wel knap gek zijn als je je geld hier op de bank zet ipv in dat andere land. Zo denken niet alleen wij, maar zo denkt de HELE financiele wereld. Doordat er vraag komt naar de valuta van dat land zal ik steeds minder van die valuta kunnen kopen voor 1 euro.
Je hebt immers de valuta van dat land nodig om er rente te kunnen krijgen. Dus door die enorme toegenomen vraag zal het effect van het rente verschil teniet worden gedaan door de verschuiving van wisselkoersen, zodat er per saldo niet tot geen voordeel meer zal zijn. Hier gaat dus het gezegde: "Alle waar is naar zijn geld" op. Ook kun je hier weer een vleugje van die investeringspyramide waarover ik het in de
webinar van maandag 16-11-2009 had. Het is dus door de marktwerking in een efficiente markt (Efficient betekent in dit geval: veel aanbieders en afnemers) nauwelijks mogelijk hier voordeel uit te halen. Als er WEL op grote schaal zoiets mogelijk is dan stinkt er ergens iets.
Een perfect voorbeeld hiervan is recentelijk nog pijnlijk duidelijk geworden: Icesave. Hier kon je maar liefst 4.75% rente krijgen, terwijl je bij een NLse bank maar 3% kreeg. Iedereen (ook de "slimmere" figuren zoals treasurers van gemeenten en provincies) vergat gewoon kardinale economische regel die niet te ontduiken valt. Je kan NIET zonder extra risico extra rendement halen en dat werd dus al snel duidelijk. Want was was Icesave eigenlijk? Het was de derde bank van IJsland. IJsland heeft net zoveel inwoners als Utrecht. En daar dan de derde bank van... in dat licht gezien is het ineens niet zo'n heel aantrekkelijke deal. De rente in IJsland was destijds (zo rond sept./okt. 2008) rond de 15.50% dus dan weet je al: Het gaat niet lekker daar... (ter vergelijking: de rente in pak em beet: Nigeria lag rond diezelfde tijd rond de 14%).
Als je dan vervolgens maar 4,75% krijgt terwijl je "voor minimaal 15%" risico loopt (MINIMAAL, want de rente was de rente van de centrale bank en die schat ik toch IETS hoger in dan Icesave's moeder Islandsbanki) dan is dat VRAGEN om ellende.
Dit was te voorkomen geweest door EVEN niet achter de kudde aan te hobbelen, even achterover zitten en de simpele economische wetten van vraag en aanbod erbij te betrekken en te bedenken: waarom hebben die boys ineens zo hard die euro's nodig? 5 Minuutjes googlen en je had het antwoord geweten en je was een heel contingent van zogenaamd "financieel experts" met JARENlange universitaire studies te slim a geweest. Dat is dan ook direct de grootste uitdaging voor mij persoonlijk.
Dus als je mij vraagt: "Ik kan het toch tijdens het traden nooit opnemen tegen al die knappe koppen uit de financiele wereld?" Dan zeg ik volmondig: "Iedereen met een IQ groter dan zijn schoenmaat en een gezonde kritische blik kan gewoon winnend traden, daar is geen Nijenrode voor nodig".